AARDAPPELSOEP met uitgebakken ONTBIJTSPEK. (warm of koud!)
Heerlijk druk weekend gehad, helemaal in mijn element.
In de Jumbo Foodmarkt was afgelopen weekend een Herfstfestival en ik stond daar met quiches van pompoen, selderij en paprika's.
Feest, allemaal verschillende kraampjes binnen en buiten op het plein. Er was weer van alles te proeven en te kopen. Kaas, mais, pompoen, hotdogs enz. voor elk wat wils!
Er reed zelfs een safari-treintje rond door de Jumbo met 2 vrolijke rangers, met overal in de winkel een stop om de mensen/mensjes in de trein iets te laten proeven. Goed idee Jumbo!
Kinderen kwamen ook voluit aan hun trekken, veel proeven, kleuren en een paar studentes uit Tilburg hadden een "kookjesboek" geschreven.
Verhalen/sprookjes met recepten om kinderen te stimuleren te lezen, proeven en zelf te koken met eigen gemaakte brouwsels.
Heel goed bedacht meiden en ik weet het alles is duur, maar E20,= voor een boekje is aan de hoge kant.
Vandaag "rustdag"ha ha.
Dus door mijn huis gerommeld, alles weer aan kant en voor vanavond een aardappelsoep bedacht met een scheutje witte wijn.
Rest van de wijn lekker, koud vanavond met een stukje brood bij de soep.
Deze soep kun je in de zomer ook heerlijk koud eten, bestrooid met bosuitjes en bijvoorbeeld hollandse garnaaltjes.
Ik serveer hem vanavond warm met uitgebakken/verkruimelde spekjes en een bosuitje erover.
En als toe, griekse yoghurt met kersenjam mmmmmmm......
INGREDIËNTEN
Bosuitje 4 st.
Bleekselderij 3 stengels
Aardappelen 4 stuks middel
Boter of olie 1 eetl.
Witte wijn 1/2 glas
Kippenbouillon tablet 1 1/2 tabl.
Slagroom 40 ml,
Ontbijtspek 4 plakjes
Peper
Maak de bosuitjes en selderij stengels schoon en snij deze in stukjes/elleboogjes.
Schil, was de aardappels en snij in kleine blokjes.
Smelt 1 eetlepel boter of 1 eetlepel olie in een ruime pan en bak de aardappelblokjes, 2/3 van de bosuitjes (rest is voor garnering) en de selderijboogjes even aan ( 2 à 3 minuten, niet bruin laten worden!).
Voeg daarna een half glas witte wijn, 1/2 liter water en de bouilllonblokjes toe. Roer dit alles goed om en laat het ongeveer 20 minuten op een laag pitje koken.
Neem de pan van het vuur en roer naar smaak wat peper erdoor en voeg de slagroom ook toe.
Pureer de soep hierna met een staafmixer glad en laat ( als je koud wilt eten) de soep goed afkoelen en zet hem daarna in de koelkast.
Verhit een koekenpan en bak het ontbijtspek uit : zacht of krokant.
Wij houden van een dikke soep, voeg gerust nog wat water toe om de soep vloeibaarder te maken.
Maal het spek en de bosuitjes voor degene met slikproblemen en bak het spek niet té hard uit dan en strooi dit over zijn/haar soep.
Verdeel de soep over de kommen, garneer met de rest van de bosuitjes en verkruimel het ontbijtspek erover.
Eet smakelijk en de groeten van Inez.
dinsdag 13 oktober 2015
donderdag 8 oktober 2015
OOSTERSE AARDAPPEL-SCHOTEL met COURGETTE.
Snel, snel en toch goed eten, soms komt alles tegelijk en dan is het maar goed ook dat je je inspiratie haalt uit alles wat je maar in huis hebt! En gelukkig meestal voorraad groenten, maar die moet ik snel weer aanvullen dus morgen op naar mijn turkse vriend.
Pompoen, courgette, aubergines, de harde groenten kun je makkelijk een paar dagen bewaren in schuur of kast.
Courgette gevonden en aardappelen altijd in huis, dus ik maak een oosterse aardappelschotel.
Zorg dat je alle ingrediënten klaar hebt staan en dan is het wokken en smikkelen.
Buiten is het nu echt herfst aan het worden, het wordt al wat frisser en met een likje sambal word je snel weer warm.
Trouwens wij nemen er een lekker koud biertje bij vanavond.
Bak de aardappelen niet té hard dan is alles goed te prakken voor degene met slikproblemen.
Wij nemen er een visje bij, om en om bakken in de roomboter met een beetje zout en peper en daarna de resterende jus erbij op tafel.
INGREDIËNTEN
Aardappelen 2 grote
Courgette 1
Eieren 2
Soy sauce 3 tl.
Suiker 2 tl.
Citroensap 2 tl.
Basilicum gedroogd 1 tl.
Knoflook 1 teen
Sambal oelek 1 tl.
Schil, snij en was de aardappelen snij deze in blokjes.Kook deze met een bodempje water 5 minuten, giet af en laat de blokjes wat afkoelen/ zet opzij.
Schil de courgette en snij ook in blokjes.
Bak de courgette lichtbruin in wat olie en haal de blokjes hierna ook uit de pan.
Bak de aardappelblokjes in de resterende olie ook lichtbruin en zet opzij.
Snij de knoflook in flinterdunne plakjes.
Neem een roerbak-pan of ruime koekenpan en doe daar 1 eetlepel olie in, verwarm en bak de schijfjes knoflook lichtbruin, haal ze uit de pan en zet opzij.
Meng in een kopje de soy-sauce, suiker, citroensap en 1 theelepel sambal.
Breek 2 eieren in de resterende olie van de koekenpan en roer tot de eieren gestold zijn, ongeveer 2 minuten.
Giet daarna het mengsel van de soy-sauce bij de eieren, blijf goed roeren en voeg dan de gebakken blokjes aardappel, courgette en de gebakken knoflook toe.
Tot slot 1 theelepel basilicum erdoor, vers is nog beter, maar dat had ik niet. Neem dan een handjevol.
Voîla...........oosters aardappel recept!
Eet smakelijk en de groeten van Inez.
Snel, snel en toch goed eten, soms komt alles tegelijk en dan is het maar goed ook dat je je inspiratie haalt uit alles wat je maar in huis hebt! En gelukkig meestal voorraad groenten, maar die moet ik snel weer aanvullen dus morgen op naar mijn turkse vriend.
Pompoen, courgette, aubergines, de harde groenten kun je makkelijk een paar dagen bewaren in schuur of kast.
Courgette gevonden en aardappelen altijd in huis, dus ik maak een oosterse aardappelschotel.
Zorg dat je alle ingrediënten klaar hebt staan en dan is het wokken en smikkelen.
Buiten is het nu echt herfst aan het worden, het wordt al wat frisser en met een likje sambal word je snel weer warm.
Trouwens wij nemen er een lekker koud biertje bij vanavond.
Bak de aardappelen niet té hard dan is alles goed te prakken voor degene met slikproblemen.
Wij nemen er een visje bij, om en om bakken in de roomboter met een beetje zout en peper en daarna de resterende jus erbij op tafel.
INGREDIËNTEN
Aardappelen 2 grote
Courgette 1
Eieren 2
Soy sauce 3 tl.
Suiker 2 tl.
Citroensap 2 tl.
Basilicum gedroogd 1 tl.
Knoflook 1 teen
Sambal oelek 1 tl.
Schil, snij en was de aardappelen snij deze in blokjes.Kook deze met een bodempje water 5 minuten, giet af en laat de blokjes wat afkoelen/ zet opzij.
Schil de courgette en snij ook in blokjes.
Bak de courgette lichtbruin in wat olie en haal de blokjes hierna ook uit de pan.
Bak de aardappelblokjes in de resterende olie ook lichtbruin en zet opzij.
Snij de knoflook in flinterdunne plakjes.
Neem een roerbak-pan of ruime koekenpan en doe daar 1 eetlepel olie in, verwarm en bak de schijfjes knoflook lichtbruin, haal ze uit de pan en zet opzij.
Meng in een kopje de soy-sauce, suiker, citroensap en 1 theelepel sambal.
Breek 2 eieren in de resterende olie van de koekenpan en roer tot de eieren gestold zijn, ongeveer 2 minuten.
Giet daarna het mengsel van de soy-sauce bij de eieren, blijf goed roeren en voeg dan de gebakken blokjes aardappel, courgette en de gebakken knoflook toe.
Tot slot 1 theelepel basilicum erdoor, vers is nog beter, maar dat had ik niet. Neem dan een handjevol.
Voîla...........oosters aardappel recept!
Eet smakelijk en de groeten van Inez.
dinsdag 6 oktober 2015
HUTSPOT met STOOFVLEES.
Deze week bijna elke dag aardappelen, vlees en groenten gegeten, gewone pot dus. Voor mij een beetje hectische week van veel regelen, werken en de boel thuis schoonhouden. Problemen die iedereen weleens heeft.
Tsja en dan mis ik mijn magnetron en oven heel erg. Vriezer vol (voor het gemak) en alleen mijn inductie plaat ter beschikking.
Maar de meeste recepten die ik probeer te creëren is voor nèt dat beetje anders en ter variatie.
Vandaag een gewone hutspot, peen,uien en aardappelen, maar ik heb er een likje sambal doorgedaan. Echt het proberen waard, dat is de swing die ik bedoel.
Stoofvlees was afgelopen weekend in de aanbieding in de Jumbo FM en die had ik ook meegenomen.
Stoofvlees (recept) staat rechts in de kolom onder de "labels", is makkelijk op te zoeken.
En echt die hutspot met dat likje sambal is heerlijk. Ik heb een potje van Koningsvogel "sambal nasi goreng"erdoor gedaan.
Lekker gekruide sambal. De gewone sambal oelek is eigenlijk alleen de peper/ gemalen met wat zout. Ook lekker als je een gerecht alleen wat pittiger wilt maken.
De sambal nasi goreng is makkelijk als je nasi goreng maakt, er zit dan al wat smaak aan.
Vandaag weer makkelijk en eigenlijk meer een verhaaltje.
Ik wacht op mijn keuken en dat duurt nog 5 à 6 weken. Behelpen met de kookplaat en verder niets. Maar ik mag niet klagen, voor hetzelfde geld doet niets meer het.
Gelukkig geen camping stelletje nodig.
Veel een- pans gerechten en stamppotten zijn daar ideaal voor.
Zo ook vanavond en ik had nog stoofvlees in de vriezer, zo zie je maar weer, wat een gemak die vriezer.
Alles in één pan, uien en peen en vandaag heb ik er maar 3 kleine aardappelen in gedaan. Veel groenten dus voor 2 personen.
Gekookt met een bouillonblokje, afgegoten en wat kooknat bewaard voor extra vocht en .....2 theelepels van die lekkere sambal nasi goreng erdoor geroerd, klontje roomboter en scheutje room en stampen maar.
Stoofvlees hoefde ik alleen maar op te warmen
Wèl voor wederhelft het stoofvlees even gemalen.
Ik had er succes mee en ik hoop u ook.
Eet smakelijk en de groeten van Inez.
Deze week bijna elke dag aardappelen, vlees en groenten gegeten, gewone pot dus. Voor mij een beetje hectische week van veel regelen, werken en de boel thuis schoonhouden. Problemen die iedereen weleens heeft.
Tsja en dan mis ik mijn magnetron en oven heel erg. Vriezer vol (voor het gemak) en alleen mijn inductie plaat ter beschikking.
Maar de meeste recepten die ik probeer te creëren is voor nèt dat beetje anders en ter variatie.
Vandaag een gewone hutspot, peen,uien en aardappelen, maar ik heb er een likje sambal doorgedaan. Echt het proberen waard, dat is de swing die ik bedoel.
Stoofvlees was afgelopen weekend in de aanbieding in de Jumbo FM en die had ik ook meegenomen.
Stoofvlees (recept) staat rechts in de kolom onder de "labels", is makkelijk op te zoeken.
En echt die hutspot met dat likje sambal is heerlijk. Ik heb een potje van Koningsvogel "sambal nasi goreng"erdoor gedaan.
Lekker gekruide sambal. De gewone sambal oelek is eigenlijk alleen de peper/ gemalen met wat zout. Ook lekker als je een gerecht alleen wat pittiger wilt maken.
De sambal nasi goreng is makkelijk als je nasi goreng maakt, er zit dan al wat smaak aan.
Vandaag weer makkelijk en eigenlijk meer een verhaaltje.
Ik wacht op mijn keuken en dat duurt nog 5 à 6 weken. Behelpen met de kookplaat en verder niets. Maar ik mag niet klagen, voor hetzelfde geld doet niets meer het.
Gelukkig geen camping stelletje nodig.
Veel een- pans gerechten en stamppotten zijn daar ideaal voor.
Zo ook vanavond en ik had nog stoofvlees in de vriezer, zo zie je maar weer, wat een gemak die vriezer.
Alles in één pan, uien en peen en vandaag heb ik er maar 3 kleine aardappelen in gedaan. Veel groenten dus voor 2 personen.
Gekookt met een bouillonblokje, afgegoten en wat kooknat bewaard voor extra vocht en .....2 theelepels van die lekkere sambal nasi goreng erdoor geroerd, klontje roomboter en scheutje room en stampen maar.
Stoofvlees hoefde ik alleen maar op te warmen
Wèl voor wederhelft het stoofvlees even gemalen.
Ik had er succes mee en ik hoop u ook.
Eet smakelijk en de groeten van Inez.
dinsdag 29 september 2015
"HETE BLIKSEM"met TERIYAKI BALLETJES.
Een hele goede combinatie vind ik zelf, zoetzuur en zout.
Hete bliksem smaakt het lekkerst, als het heel warm/heet gegeten wordt. Het heeft niets met pepertjes te maken.
Dit is eigenlijk een heel oud recept, mensen zullen het misschien van vroeger herkennen. Wij aten het vroeger graag, het is simpel, lekker en net zoiets als: aardappelen met appelmoes.
Pfhh.. terwijl ik dit schrijf dringt het goed tot me door dat de tijd verder gaat en ik zelf niet meer zo piep ben ha ha. Vroeger, vroeger.....
Eenvoudig, lekker, kinderen zijn er dol op, geen lif-lafjes en een fijn gerecht om te maken als je terugkomt na een fikse wandeling in de herfst bijvoorbeeld.
Een goede combinatie met die hartige balletjes.
Alles goed te eten voor degene met slikproblemen en zijn de balletjes niet zacht genoeg, pureer of maal het dan even.
INGREDIËNTEN
Aardappelen 2 pers.
Appels 2 st. zoet/zuur
Uien 2 st.
Peper/zout
Kookroom
Boter
Gehakt h.o.h. 400 gr.
Zakje1 gehaktkruiden neutraal
Ei 1
Teriyakisaus 2 eetl.
Gember siroop 1 eetl.
Knoflook 1 teentje
Olie
Schil, was en kook de aardappelen in ongeveer 15 minuten gaar en stamp ze fijn. Zet opzij en hou ze warm.
Schil de uien en appels en snij in stukjes.
Bak de uien in een klontje boter glazig en voeg dan de appel-stukjes hieraan toe.
Roer goed om en bak dit op zacht vuur totdat de appels zacht geworden zijn.
Haal het dan van het vuur en stamp dit mengsel fijn.
Meng de gestampte aardappelen hierdoor, voeg een scheutje room toe ( maak het niet tè vochtig) en breng het gerecht op smaak met peper en zout.
Voorde balletjes:
Meng het gehakt met de kruiden, het ei, de Teriyaki-saus en de gembersiroop.
Voeg 1 fijngesneden teentje knoflook toe en draai van het gehakt kleine ping-pong balletjes.
Bak de balletjes in wat olie met een klontje boter om en om aan en gaar in ongeveer 10 minuten.
Leng de jus aan met een klein beetje water en wat Teriyaki saus.
Eet smakelijk en de groeten van Inez.
Een hele goede combinatie vind ik zelf, zoetzuur en zout.
Hete bliksem smaakt het lekkerst, als het heel warm/heet gegeten wordt. Het heeft niets met pepertjes te maken.
Dit is eigenlijk een heel oud recept, mensen zullen het misschien van vroeger herkennen. Wij aten het vroeger graag, het is simpel, lekker en net zoiets als: aardappelen met appelmoes.
Pfhh.. terwijl ik dit schrijf dringt het goed tot me door dat de tijd verder gaat en ik zelf niet meer zo piep ben ha ha. Vroeger, vroeger.....
Eenvoudig, lekker, kinderen zijn er dol op, geen lif-lafjes en een fijn gerecht om te maken als je terugkomt na een fikse wandeling in de herfst bijvoorbeeld.
Een goede combinatie met die hartige balletjes.
Alles goed te eten voor degene met slikproblemen en zijn de balletjes niet zacht genoeg, pureer of maal het dan even.
INGREDIËNTEN
Aardappelen 2 pers.
Appels 2 st. zoet/zuur
Uien 2 st.
Peper/zout
Kookroom
Boter
Gehakt h.o.h. 400 gr.
Zakje1 gehaktkruiden neutraal
Ei 1
Teriyakisaus 2 eetl.
Gember siroop 1 eetl.
Knoflook 1 teentje
Olie
Schil, was en kook de aardappelen in ongeveer 15 minuten gaar en stamp ze fijn. Zet opzij en hou ze warm.
Schil de uien en appels en snij in stukjes.
Bak de uien in een klontje boter glazig en voeg dan de appel-stukjes hieraan toe.
Roer goed om en bak dit op zacht vuur totdat de appels zacht geworden zijn.
Haal het dan van het vuur en stamp dit mengsel fijn.
Meng de gestampte aardappelen hierdoor, voeg een scheutje room toe ( maak het niet tè vochtig) en breng het gerecht op smaak met peper en zout.
Voorde balletjes:
Meng het gehakt met de kruiden, het ei, de Teriyaki-saus en de gembersiroop.
Voeg 1 fijngesneden teentje knoflook toe en draai van het gehakt kleine ping-pong balletjes.
Bak de balletjes in wat olie met een klontje boter om en om aan en gaar in ongeveer 10 minuten.
Leng de jus aan met een klein beetje water en wat Teriyaki saus.
Eet smakelijk en de groeten van Inez.
vrijdag 25 september 2015
BIETENSOEP, CHORIZO en OUDE KAAS.
Oude kaas dus, want zelf ben ik niet zo wild van geitenkaas ( aan u de keus). Wèl de zachte geitenkaas en dan omhuld met een velletje ontbijtspek, gebakken en dan door een salade!
Gek eigenlijk, maar ik associeer het met de 2 geitjes die vroeger bij mevrouw de Boer in de wei liepen.
Trouwens bij de meer gerijpte vind ik de geur irritant.
Pan soep dus met croutons ( blokjes brood, gebakken in de roomboter met wat tijm).
Alles makkelijk vooraf te maken en bij het aan tafel gaan, alleen opwarmen.
Pureer de soep van te voren, zo ook de plakjes uitgebakken chorizo en de croutons kunnen eenvoudig zacht worden in de soep voor degen met slikproblemen.
De chorizo hoeft er niet persé bij, maar het geeft net als met uitgebakken spekjes een extra kick.
INGREDIËNTEN
Croutons: tijm, stukjes brood en roomboter
Oude kaas geraspt 100gr
Boter 25 gr
Sjalotten 4 st.
Knoflook 2 tenen
Prei 1
Kippenbouillontabl. 2 st.
Bietjes geraspt 400 gr.
Peper/ Zout
Chorizo ongeveer 150 gr.
Maak eerst de croutons, laat afkoelen en bewaar tot gebruik in een afgesloten blik of zakje.
Was de prei en snij in ringen.
Schil, pel de ui en knoflook en snij in stukjes.
Dit alles hoeft niet zo fijn gesneden, het wordt later toch gepureerd.
Smelt de boter in een soep-pan en fruit de sjalotten, prei en knoflook zachtjes in de pan aan.
Voeg hierna de bietjes, de twee bouillontabletten en 750 ml water toe. Roer goed om.
Breng dit alles aan de kook, zet het vuur lager en laat de soep nog 5 minuten zachtjes doorkoken.
Pan van het vuur en pureer de soep met de staafmixer fijn.
Bak de chorizo uit en laat uitlekken op keukenpapier. Voeg de rest van de rode olie toe aan de soep.
Proef, peper en zout erbij?
Verdeel de soep over de soep-kommen en bestrooi met de oude kaas en de chorizo.
Zet het schaaltje met de croutons erbij op tafel of eventueel wat stokbrood.
Eet smakelijk en de groeten van Inez.
Oude kaas dus, want zelf ben ik niet zo wild van geitenkaas ( aan u de keus). Wèl de zachte geitenkaas en dan omhuld met een velletje ontbijtspek, gebakken en dan door een salade!
Gek eigenlijk, maar ik associeer het met de 2 geitjes die vroeger bij mevrouw de Boer in de wei liepen.
Trouwens bij de meer gerijpte vind ik de geur irritant.
Pan soep dus met croutons ( blokjes brood, gebakken in de roomboter met wat tijm).
Alles makkelijk vooraf te maken en bij het aan tafel gaan, alleen opwarmen.
Pureer de soep van te voren, zo ook de plakjes uitgebakken chorizo en de croutons kunnen eenvoudig zacht worden in de soep voor degen met slikproblemen.
De chorizo hoeft er niet persé bij, maar het geeft net als met uitgebakken spekjes een extra kick.
INGREDIËNTEN
Croutons: tijm, stukjes brood en roomboter
Oude kaas geraspt 100gr
Boter 25 gr
Sjalotten 4 st.
Knoflook 2 tenen
Prei 1
Kippenbouillontabl. 2 st.
Bietjes geraspt 400 gr.
Peper/ Zout
Chorizo ongeveer 150 gr.
Maak eerst de croutons, laat afkoelen en bewaar tot gebruik in een afgesloten blik of zakje.
Was de prei en snij in ringen.
Schil, pel de ui en knoflook en snij in stukjes.
Dit alles hoeft niet zo fijn gesneden, het wordt later toch gepureerd.
Smelt de boter in een soep-pan en fruit de sjalotten, prei en knoflook zachtjes in de pan aan.
Voeg hierna de bietjes, de twee bouillontabletten en 750 ml water toe. Roer goed om.
Breng dit alles aan de kook, zet het vuur lager en laat de soep nog 5 minuten zachtjes doorkoken.
Pan van het vuur en pureer de soep met de staafmixer fijn.
Bak de chorizo uit en laat uitlekken op keukenpapier. Voeg de rest van de rode olie toe aan de soep.
Proef, peper en zout erbij?
Verdeel de soep over de soep-kommen en bestrooi met de oude kaas en de chorizo.
Zet het schaaltje met de croutons erbij op tafel of eventueel wat stokbrood.
Eet smakelijk en de groeten van Inez.
maandag 21 september 2015
CHINESE-KOOL ( Scandinavian Forest).
Van deze kool heb ik al eens eerder een heerlijke/frisse salade gemaakt met stukjes appel, paprika, komkommer en wat taugé.
Alles overgoten met een dressing van ketjap, sesamolie, rijstazijn en honing.
Gepureerd, koud ook heerlijk voor degene met slikproblemen. In een feestelijk glaasje geserveerd en makkelijk op te lepelen. Voeg dan wat extra koude bouillon toe om het wat vloeibaarder te maken.
En dan heb je een halve chinese-kool over, wat doe je daar dan mee?
Weer simpel, even de kook erover heen en de kwartstukken ingesmeerd met een kruidenmix en boter.
Bakken in de pan et vôila, weer wat anders op tafel!
Ik heb een molentje met kruiden van "Santa Maria"Scandinavian Forest erover gestrooid en de stukken kool ingesmeerd met gesmolten boter. Peper, zout, jeneverbes, knoflook, champignons, peterselie, rozemarijn, tijm, wortel, koriander enfin, alles in één potje.
Hoe snel en lekker wil je het hebben?
Dit alles kan natuurlijk zo de oven in of even onder de grill, aangezien de oven even tot half november uit het zicht is, moet ik creatief zijn en de koekenpan gebruiken.
Lekker met een biefstukje of karbonaadje. Denk wel weer aan de botsplinters bij het karbonaadje! Eerst goed wassen, afdrogen en dan de kruiden erover.
We hebben het weer goed en van het vlees een mooie jus!
INGREDIËNTEN
Roomboter
Chinese-kool 1/2
Kruiden "Scandinavian Forest"
(of een eigen mengsel/ of
verse kruiden)
Snij de halve chinese kool in de lengte doormidden zodat je twee kwartstukken krijgt.
Spoel af onder de kraan en leg de stukken in een ruime pan met water. Breng dit aan de kook, zet het vuur daarna meteen uit en laat de kool nog 10 minuten in het hete water liggen.
Giet de kool daarna af in een vergiet en haal evt. de buitenste lelijke bladeren weg.
Neem een grote koekenpan, smelt hier een klein klontje boter in.
Bestrooi de stukken kool met de kruiden en giet hier wat gesmolten boter overheen. Leg de stukken in de pan en bak ze voorzichtig om en om lichtbruin.
Heeft u een oven dan kan dit natuurlijk ook in de oven en/of onder de grill.
Probeer het eens, smakelijk eten en de groeten van Inez.
P.s. Ik heb gemerkt dat verschillende mensen me willen mailen en bang zijn dat de mail dan voor iedereen te lezen is ( openbaar). Dat is niet zo, maar hieronder volgt mijn mail-adres mocht u een persoonlijk bericht achter willen laten. Misschien tot gauw, groeten Inez.
Mail-adres: inezvalstar@gmail.com
Van deze kool heb ik al eens eerder een heerlijke/frisse salade gemaakt met stukjes appel, paprika, komkommer en wat taugé.
Alles overgoten met een dressing van ketjap, sesamolie, rijstazijn en honing.
Gepureerd, koud ook heerlijk voor degene met slikproblemen. In een feestelijk glaasje geserveerd en makkelijk op te lepelen. Voeg dan wat extra koude bouillon toe om het wat vloeibaarder te maken.
En dan heb je een halve chinese-kool over, wat doe je daar dan mee?
Weer simpel, even de kook erover heen en de kwartstukken ingesmeerd met een kruidenmix en boter.
Bakken in de pan et vôila, weer wat anders op tafel!
Ik heb een molentje met kruiden van "Santa Maria"Scandinavian Forest erover gestrooid en de stukken kool ingesmeerd met gesmolten boter. Peper, zout, jeneverbes, knoflook, champignons, peterselie, rozemarijn, tijm, wortel, koriander enfin, alles in één potje.
Hoe snel en lekker wil je het hebben?
Dit alles kan natuurlijk zo de oven in of even onder de grill, aangezien de oven even tot half november uit het zicht is, moet ik creatief zijn en de koekenpan gebruiken.
Lekker met een biefstukje of karbonaadje. Denk wel weer aan de botsplinters bij het karbonaadje! Eerst goed wassen, afdrogen en dan de kruiden erover.
We hebben het weer goed en van het vlees een mooie jus!
INGREDIËNTEN
Roomboter
Chinese-kool 1/2
Kruiden "Scandinavian Forest"
(of een eigen mengsel/ of
verse kruiden)
Snij de halve chinese kool in de lengte doormidden zodat je twee kwartstukken krijgt.
Spoel af onder de kraan en leg de stukken in een ruime pan met water. Breng dit aan de kook, zet het vuur daarna meteen uit en laat de kool nog 10 minuten in het hete water liggen.
Giet de kool daarna af in een vergiet en haal evt. de buitenste lelijke bladeren weg.
Neem een grote koekenpan, smelt hier een klein klontje boter in.
Bestrooi de stukken kool met de kruiden en giet hier wat gesmolten boter overheen. Leg de stukken in de pan en bak ze voorzichtig om en om lichtbruin.
Heeft u een oven dan kan dit natuurlijk ook in de oven en/of onder de grill.
Probeer het eens, smakelijk eten en de groeten van Inez.
P.s. Ik heb gemerkt dat verschillende mensen me willen mailen en bang zijn dat de mail dan voor iedereen te lezen is ( openbaar). Dat is niet zo, maar hieronder volgt mijn mail-adres mocht u een persoonlijk bericht achter willen laten. Misschien tot gauw, groeten Inez.
Mail-adres: inezvalstar@gmail.com
woensdag 16 september 2015
SPINAZIE ( met een japanse swing).
Deze dagen, zijn dagen dat we stamppotten en veel een-pans gerechten eten. Helemaal nu ik alleen mijn inductie kookplaat heb en dat duurt nog tot half november!
Wat een gesjouw en geregel en ik kwam echt tot de conclusie dat ik mijn magnetron-combi oven erg miste.
Even iets opwarmen of na laten garen, zo'n gemak met al die toestellen. En ja t'is waar - als het er niet meer is, mis jet het. Rechts of linksom.
Veel verjaardagen gehad en een weekendje weg tussendoor.
Allemaal leuk, echo in je portemonnee, maar wat een gezelligheid! Gewoon doen zolang het nog kan.
Deze week had ik iets met spinazie geprobeerd, weer eens wat anders dan spinazie wokken met een uitje en zout en peper.
Soja- saus en mirin geprobeerd en het was heerlijk! Warm of koud te eten en dat heb ik gedaan met een puree van aardappelen en een barbecue worstje erbij.
Spinazie even door de blender en het worstje gemalen voor degen met slikproblemen.
Afgelopen weekend Amsterdam aangedaan met mijn dochter, gezellig samen weekendje weg en we hebben ook de Foodmarkt Amsterdam bezocht.
Ook een ruime winkel, jammer genoeg waren er op zaterdag geen demo's, want die wil ik dan zo graag vergelijken met mijn eigen werk als kok/ demo in de Jumbo Foomarkt in Breda.
Het zal wel de brabantse gezelligheid zijn die ik miste, een heel andere sfeer dan bij ons in Breda.
Toen wij uit de Haarlemmermeer naar Breda verhuisden was het eerste wat ik hoorde: "Groet iedereen en wees open", en ja het klopte, we werden meteen opgenomen in die gezellige stad. Een lach en een groet doet een mens goed toch?
In Amsterdam meer een onpersoonlijke sfeer en volgens mij "leefde"het niet zo daar.
De Albert Cuyp maakte alles weer helemaal goed. Tjeetje wat een sfeer, het bruist daar nog steeds, lekker bakkie gedaan en natuurlijk weer leuke spullen meegenomen van de markt.
Hieronder mijn simpele gerecht van de spinazie.
Ook een foto van mijn oude keuken, waar ik eigenlijk geen afscheid van en kan nemen. Ik heb geen keus, 17 jaar oud, hij valt van ellende uit elkaar.
Maar we gaan gewoon door.
Ik moet me niet te druk maken over aankomend stof en personeel dat in en uit loopt door je huis.
INGREDIËNTEN
Olie
Spinazie 400 gr ( gewassen)
Soja-saus 2 eetl.
Mirin 1 eetl. ( rijst-azijn)
Evt. Zout en Peper
Schenk 1 eetlepel olie in een ruime pan en laat de olie goed heet worden.
Voeg dan beetje bij beetje de spinazie toe tot de spinazie geslonken is. Roer goed om.
Laat daarna de spinazie uitlekken in een vergiet.
Hak de spinazie grof en doe hem in een schaal.
Klop de soja-saus en mirin door elkaar en sprenkel dit over de spinazie. Voeg zout en peper toe naar smaak. Ikzelf vind dit niet nodig, het is al hartig genoeg door de soja-saus.
Serveer het eventueel met stukjes gekookt ei.
Dan wens ik u smakelijk eten en de groeten van Inez.
Deze dagen, zijn dagen dat we stamppotten en veel een-pans gerechten eten. Helemaal nu ik alleen mijn inductie kookplaat heb en dat duurt nog tot half november!
Wat een gesjouw en geregel en ik kwam echt tot de conclusie dat ik mijn magnetron-combi oven erg miste.
Even iets opwarmen of na laten garen, zo'n gemak met al die toestellen. En ja t'is waar - als het er niet meer is, mis jet het. Rechts of linksom.
Veel verjaardagen gehad en een weekendje weg tussendoor.
Allemaal leuk, echo in je portemonnee, maar wat een gezelligheid! Gewoon doen zolang het nog kan.
Deze week had ik iets met spinazie geprobeerd, weer eens wat anders dan spinazie wokken met een uitje en zout en peper.
Soja- saus en mirin geprobeerd en het was heerlijk! Warm of koud te eten en dat heb ik gedaan met een puree van aardappelen en een barbecue worstje erbij.
Spinazie even door de blender en het worstje gemalen voor degen met slikproblemen.
Afgelopen weekend Amsterdam aangedaan met mijn dochter, gezellig samen weekendje weg en we hebben ook de Foodmarkt Amsterdam bezocht.
Ook een ruime winkel, jammer genoeg waren er op zaterdag geen demo's, want die wil ik dan zo graag vergelijken met mijn eigen werk als kok/ demo in de Jumbo Foomarkt in Breda.
Het zal wel de brabantse gezelligheid zijn die ik miste, een heel andere sfeer dan bij ons in Breda.
Toen wij uit de Haarlemmermeer naar Breda verhuisden was het eerste wat ik hoorde: "Groet iedereen en wees open", en ja het klopte, we werden meteen opgenomen in die gezellige stad. Een lach en een groet doet een mens goed toch?
In Amsterdam meer een onpersoonlijke sfeer en volgens mij "leefde"het niet zo daar.
De Albert Cuyp maakte alles weer helemaal goed. Tjeetje wat een sfeer, het bruist daar nog steeds, lekker bakkie gedaan en natuurlijk weer leuke spullen meegenomen van de markt.
Hieronder mijn simpele gerecht van de spinazie.
Ook een foto van mijn oude keuken, waar ik eigenlijk geen afscheid van en kan nemen. Ik heb geen keus, 17 jaar oud, hij valt van ellende uit elkaar.
| mijn geliefde keuken |
Maar we gaan gewoon door.
Ik moet me niet te druk maken over aankomend stof en personeel dat in en uit loopt door je huis.
INGREDIËNTEN
Olie
Spinazie 400 gr ( gewassen)
Soja-saus 2 eetl.
Mirin 1 eetl. ( rijst-azijn)
Evt. Zout en Peper
Schenk 1 eetlepel olie in een ruime pan en laat de olie goed heet worden.
Voeg dan beetje bij beetje de spinazie toe tot de spinazie geslonken is. Roer goed om.
Laat daarna de spinazie uitlekken in een vergiet.
Hak de spinazie grof en doe hem in een schaal.
Klop de soja-saus en mirin door elkaar en sprenkel dit over de spinazie. Voeg zout en peper toe naar smaak. Ikzelf vind dit niet nodig, het is al hartig genoeg door de soja-saus.
Serveer het eventueel met stukjes gekookt ei.
Dan wens ik u smakelijk eten en de groeten van Inez.
woensdag 9 september 2015
ATJAR TJAMPOER/ZUUR. East meets West.
Betere titel kon ik hier niet aan geven!
Zoetzuur met lekker veel groenten. Vandaag spelen broccoli, bloemkool en peen de hoofdrol. lekker op z'n indisch.
Dit zuur is heerlijk op de boterham met een plak kaas of ham of door de aardappel puree voor een frisse puree. weer eens wat anders. En wat dacht u van een gebakken visje of een sateetje met wat fris zuur?
Vanavond eten wij het met een balletje gehakt en een gestampte aardappel. Balletje nog in de vriezer en ik denk dat het voor u ook geen probleem is om die te maken. Maar ik had nog voorraad, vandaar..
Alleen het recept van de zoetzure groenten dus.
Sperziebonen, kool, wortelen, bloemkool, taugé, veel groenten kun je gebruiken, gewoon alles wat je lekker vind.
Roerbakken en van te voren klaar te maken, koud of warm en je houd het zeker 1 week goed in de koelkast. Zorg er wel voor dat de groenten knapperig blijven, dus niet te lang roerbakken!
Ook heb ik vandaag alle kruiden in poedervorm gebruikt, gemak dus.
INGREDIËNTEN
Kleine bloemkool 1/2
Kleine broccoli 1/2
Kleine winterpeen 1
Kemirinoten 3 st.
Knoflook 2 st.
Uien 2 st.
Olie
Kunir 1 tl. (Kurkuma)
Gemberpoeder 1 tl.
Koenjit 1 tl. ( geelwortel)
Laos 1 tl. ( galanga wortel)
Azijn 1 1/2 eetl.
Suiker 1/2 eetl.
Bouillonblokje vlees 1/2
Amsterdamse uitjes 6 st.
Zout naar smaak
Bloemkool en de broccoli wassen en in mooie roosjes/ stukjes snijden.
Snij ook de peen in smalle reepjes.
Pel de ui en knoflook,snij in grove stukken en doe deze in de blender/maler, voeg hier de kemirinoten aan toe en pureer dit samen fijn.
Doe 1 1/2 eetlepel olie in een ruime pan en fruit dit mengsel aan. Hierna de peenreepjes erbij. Blijf goed roeren (roerbakken) en voeg na ongeveer 4 minuten de bloemkool en broccoliroosjes toe.
Roeren, roeren, roeren, verkruimel het halve bouillonblokje erover en alle kruiden erbij. roer, plakt het een beetje in pan voeg dan een klein scheutje water toe.
Na 5 minuten de azijn en suiker erbij en proef. Zout naar smaak toevoegen.
Als laatste gaan de amsterdamse uitjes erbij en eventueel een klein beetje vocht uit het potje.
Het moet zoetzuur smaken en de groenten moeten knapperig zijn.
Voor wederhelft een stamp potje gemaakt van romige aardappel puree met de zoetzure groenten erdoor en dat weer fijngemalen. Een geel fris feestje op zijn bord met een extra klontje roomboter.
Wat instant jus erbij en de gehaktbal was zacht genoeg om te prakken.
Ik wens u smakelijk eten en de groeten van Inez.
Betere titel kon ik hier niet aan geven!
Zoetzuur met lekker veel groenten. Vandaag spelen broccoli, bloemkool en peen de hoofdrol. lekker op z'n indisch.
Dit zuur is heerlijk op de boterham met een plak kaas of ham of door de aardappel puree voor een frisse puree. weer eens wat anders. En wat dacht u van een gebakken visje of een sateetje met wat fris zuur?
Vanavond eten wij het met een balletje gehakt en een gestampte aardappel. Balletje nog in de vriezer en ik denk dat het voor u ook geen probleem is om die te maken. Maar ik had nog voorraad, vandaar..
Alleen het recept van de zoetzure groenten dus.
Sperziebonen, kool, wortelen, bloemkool, taugé, veel groenten kun je gebruiken, gewoon alles wat je lekker vind.
Roerbakken en van te voren klaar te maken, koud of warm en je houd het zeker 1 week goed in de koelkast. Zorg er wel voor dat de groenten knapperig blijven, dus niet te lang roerbakken!
Ook heb ik vandaag alle kruiden in poedervorm gebruikt, gemak dus.
INGREDIËNTEN
Kleine bloemkool 1/2
Kleine broccoli 1/2
Kleine winterpeen 1
Kemirinoten 3 st.
Knoflook 2 st.
Uien 2 st.
Olie
Kunir 1 tl. (Kurkuma)
Gemberpoeder 1 tl.
Koenjit 1 tl. ( geelwortel)
Laos 1 tl. ( galanga wortel)
Azijn 1 1/2 eetl.
Suiker 1/2 eetl.
Bouillonblokje vlees 1/2
Amsterdamse uitjes 6 st.
Zout naar smaak
Bloemkool en de broccoli wassen en in mooie roosjes/ stukjes snijden.
Snij ook de peen in smalle reepjes.
Pel de ui en knoflook,snij in grove stukken en doe deze in de blender/maler, voeg hier de kemirinoten aan toe en pureer dit samen fijn.
Doe 1 1/2 eetlepel olie in een ruime pan en fruit dit mengsel aan. Hierna de peenreepjes erbij. Blijf goed roeren (roerbakken) en voeg na ongeveer 4 minuten de bloemkool en broccoliroosjes toe.
Roeren, roeren, roeren, verkruimel het halve bouillonblokje erover en alle kruiden erbij. roer, plakt het een beetje in pan voeg dan een klein scheutje water toe.
Na 5 minuten de azijn en suiker erbij en proef. Zout naar smaak toevoegen.
Als laatste gaan de amsterdamse uitjes erbij en eventueel een klein beetje vocht uit het potje.
Het moet zoetzuur smaken en de groenten moeten knapperig zijn.
Voor wederhelft een stamp potje gemaakt van romige aardappel puree met de zoetzure groenten erdoor en dat weer fijngemalen. Een geel fris feestje op zijn bord met een extra klontje roomboter.
Wat instant jus erbij en de gehaktbal was zacht genoeg om te prakken.
Ik wens u smakelijk eten en de groeten van Inez.
donderdag 3 september 2015
SMOOR-KIP met RODE KOOLen appeltjes.
Ik ben de hele dag zo'n beetje bezig geweest om me te oriënteren op een nieuwe keuken. Doodmoe, vergelijken,opties, kortingen en zorgen dat ik toch alles krijg wat ik nodig heb. Alles geregeld, voor een goede prijs en de winkel waar ik mijn keuken besteld heb wèl 3 keer bezocht. Maar het is gelukt en ik hoop dat ik het goed heb gedaan. Al duurt het wel nog 2 maanden voor ik weer een oven of combi kan gebruiken.
Dus deze 2 maanden worden het alleen recepten die in een pan bereid kunnen worden.
Gesmoorde kip met rodekool staat op het menu vandaag. Beetje makkelijk en we moeten toch eten.
Vandaag was het "jasjes"weer, dus het komt mooi uit. Iets frisser buiten en eigenlijk is dit een herfst recept. maar wij zijn gek op stoofpotten, stamppotten en suddervlees.
Vandaag alleen de kip te vermalen, de kool op warmen ( ik heb een kant en klaar zakje gebruikt) en een aardappel-puree maken.
Diepvries rode-kool is ook prima en de kip heb ik vanochtend al klaar gemaakt, zodat het lekker kon sudderen en intrekken.
INGREDIËNTEN
Kippen-dijen 4 st.
Knoflook 1 teentje
Ketjap (zoet) 1/2 kopje
Olie
Uien 2 st.
Tomaten 3 st.
Kruidnagels 4 st.
Aardappel puree 2 pers.
Rodekool zakje of diepvries
Water
Pel en pers de knoflook fijn.
In een ruime schaal de knoflook en het halve kopje ketjap mengen.
Leg hier de kippen-dijen in om de marineren. Zo'n half uurtje.
Schil en snij de uien fijn.
Kroontje uit de tomaten halen en de tomaten in stukjes snijden.
Doe 2 eetlepels olie in een braadpan en fruit de uien aan.
Voeg hierna de tomaten toe en bak dit samen nog even aan.
Haal de kippen-dijen uit de marinade en bak om en om mee.
Voeg hierna de rest van de marinade ook in de pan met een scheutje water zodat de kip net onder staat en de kruidnagels.
Deksel erop, vuur lager en laat de kip nog 1 uurtje zachtjes verder garen.
Maak de aardappel-puree.
Bereid de rodekool zoals op het zakje staat of op het diepvries pak. Voeg er wel extra een klontje boter aan toe voor de smeuïgheid.
Haal, als de kip zacht en gaar is, 2 kippen-dijen uit de pan en maal deze met een beetje jus fijn.
Bot eruit natuurlijk en geef de rest van de jus in een kommetje erbij aan tafel.
Denk eraan, als het mogelijk is, de kruidnagelen uit de jus van de kip te halen. 4 Stuks!!
Ik had nog wat fruit, die heb ik ook fijngemalen en met wat griekse-yoghurt een shake gemaakt als toetje.
Verder wens ik u een smakelijke maaltijd en de groeten van Inez.
Ik ben de hele dag zo'n beetje bezig geweest om me te oriënteren op een nieuwe keuken. Doodmoe, vergelijken,opties, kortingen en zorgen dat ik toch alles krijg wat ik nodig heb. Alles geregeld, voor een goede prijs en de winkel waar ik mijn keuken besteld heb wèl 3 keer bezocht. Maar het is gelukt en ik hoop dat ik het goed heb gedaan. Al duurt het wel nog 2 maanden voor ik weer een oven of combi kan gebruiken.
Dus deze 2 maanden worden het alleen recepten die in een pan bereid kunnen worden.
Gesmoorde kip met rodekool staat op het menu vandaag. Beetje makkelijk en we moeten toch eten.
Vandaag was het "jasjes"weer, dus het komt mooi uit. Iets frisser buiten en eigenlijk is dit een herfst recept. maar wij zijn gek op stoofpotten, stamppotten en suddervlees.
Vandaag alleen de kip te vermalen, de kool op warmen ( ik heb een kant en klaar zakje gebruikt) en een aardappel-puree maken.
Diepvries rode-kool is ook prima en de kip heb ik vanochtend al klaar gemaakt, zodat het lekker kon sudderen en intrekken.
INGREDIËNTEN
Kippen-dijen 4 st.
Knoflook 1 teentje
Ketjap (zoet) 1/2 kopje
Olie
Uien 2 st.
Tomaten 3 st.
Kruidnagels 4 st.
Aardappel puree 2 pers.
Rodekool zakje of diepvries
Water
Pel en pers de knoflook fijn.
In een ruime schaal de knoflook en het halve kopje ketjap mengen.
Leg hier de kippen-dijen in om de marineren. Zo'n half uurtje.
Schil en snij de uien fijn.
Kroontje uit de tomaten halen en de tomaten in stukjes snijden.
Doe 2 eetlepels olie in een braadpan en fruit de uien aan.
Voeg hierna de tomaten toe en bak dit samen nog even aan.
Haal de kippen-dijen uit de marinade en bak om en om mee.
Voeg hierna de rest van de marinade ook in de pan met een scheutje water zodat de kip net onder staat en de kruidnagels.
Deksel erop, vuur lager en laat de kip nog 1 uurtje zachtjes verder garen.
Maak de aardappel-puree.
Bereid de rodekool zoals op het zakje staat of op het diepvries pak. Voeg er wel extra een klontje boter aan toe voor de smeuïgheid.
Haal, als de kip zacht en gaar is, 2 kippen-dijen uit de pan en maal deze met een beetje jus fijn.
Bot eruit natuurlijk en geef de rest van de jus in een kommetje erbij aan tafel.
Denk eraan, als het mogelijk is, de kruidnagelen uit de jus van de kip te halen. 4 Stuks!!
Ik had nog wat fruit, die heb ik ook fijngemalen en met wat griekse-yoghurt een shake gemaakt als toetje.
Verder wens ik u een smakelijke maaltijd en de groeten van Inez.
dinsdag 1 september 2015
PANGASIUSFILET CITROEN/KORIANDER met BIESLOOK-KRIELTJES.
Soms heb je van die dagen dat alles tegenzit. En ik zit er middenin. Mijn t.v. in de keuken stuk, combi-magnetron waar de deur met een knal eruit schiet. Een mooi pit in de vloer hierdoor en 2 kastjes die klemmen. Pfh....
Ik was het al van plan, maar plan van aanpak weet ik niet en dan mis je toch die mannenhand die het even voor je regelt.
Mijn keuken is nu 15 jaar oud en al 4 keer uit elkaar gehaald, ben dus echt toe aan een nieuwe! En eigenlijk kan ik hier geen afscheid van nemen. Super keuken, italiaans, mooi van vorm en niemand had er zo een.
Hoe pak ik dit nu weer aan en wat wil ik. In ieder geval geen supersonische maar een functionele, strakke lichte keuken. Daar ben ik al uit.
Ik moet gewoon een begin maken, dus vanmiddag even oriënteren.
Zelf beslissen, besluiten nemen, is dit of dat verstandig, mannetjes inschakelen want alleen kan ik dit niet.
Mocht ik deze weken niet zo trouw zijn, vergeef me....
Mijn enige mogelijkheid om te koken is momenteel met mijn inductie kooktoestel.
Eten/voeding is belangrijk, vandaar dit simpele gerecht.
INGREDIËNTEN
Citroen 1
Koriander 1 eetl./vers
Pangasius-filet 2 st.
Peper/Zout
Olie/Boter
Krieltjes 2 pers.
Roomboter
Bieslook 1 eetl. fijngesneden
Tomaten 2
Balsamico-azijn 1 eetl.
Ui 1 in ringen gesneden
Suiker 1 tl.
De pangasius-filet uit de vriezer gehaald en meteen ingesmeerd met olie, zout, peper en fijngesneden koriander. Ontdooien en zo kunnen de smaken goed intrekken.
De krieltjes wassen en opzetten met een bodempje water tot ze gaar zijn.
Rasp de schil van de citroen en pers de vrucht verder uit.
Haal de vis uit de marinade en smeer de vis met het citrus vocht in.
Bak de vis meteen in een klontje boter en een scheutje olie (anders gaart het al door het citrus vocht) aan elke zijde gaar en lichtbruin. Dit is ongeveer per kant maar 2 minuten. Vis moet zacht zijn.
Giet de krieltjes af en meng de bieslook en een klein klontje boter erdoor. Ook naar smaak wat zout.
Snij de tomaten in plakken en de ui in ringen.
Voeg een snufje zout, de balsamico-azijn en wat suiker toe. Meng dit goed door elkaar.
Halveer de salade, pureer dit fijn en giet dit in een mooi glas. Lekker fris en makkelijk op te drinken.
De krieltjes zijn goed te prakken met een vork en eventuele velletjes kun je er zo tussenuit vissen.
Ik wens u smakelijk eten en de groeten van Inez.
Soms heb je van die dagen dat alles tegenzit. En ik zit er middenin. Mijn t.v. in de keuken stuk, combi-magnetron waar de deur met een knal eruit schiet. Een mooi pit in de vloer hierdoor en 2 kastjes die klemmen. Pfh....
Ik was het al van plan, maar plan van aanpak weet ik niet en dan mis je toch die mannenhand die het even voor je regelt.
Mijn keuken is nu 15 jaar oud en al 4 keer uit elkaar gehaald, ben dus echt toe aan een nieuwe! En eigenlijk kan ik hier geen afscheid van nemen. Super keuken, italiaans, mooi van vorm en niemand had er zo een.
Hoe pak ik dit nu weer aan en wat wil ik. In ieder geval geen supersonische maar een functionele, strakke lichte keuken. Daar ben ik al uit.
Ik moet gewoon een begin maken, dus vanmiddag even oriënteren.
Zelf beslissen, besluiten nemen, is dit of dat verstandig, mannetjes inschakelen want alleen kan ik dit niet.
Mocht ik deze weken niet zo trouw zijn, vergeef me....
Mijn enige mogelijkheid om te koken is momenteel met mijn inductie kooktoestel.
Eten/voeding is belangrijk, vandaar dit simpele gerecht.
INGREDIËNTEN
Citroen 1
Koriander 1 eetl./vers
Pangasius-filet 2 st.
Peper/Zout
Olie/Boter
Krieltjes 2 pers.
Roomboter
Bieslook 1 eetl. fijngesneden
Tomaten 2
Balsamico-azijn 1 eetl.
Ui 1 in ringen gesneden
Suiker 1 tl.
De pangasius-filet uit de vriezer gehaald en meteen ingesmeerd met olie, zout, peper en fijngesneden koriander. Ontdooien en zo kunnen de smaken goed intrekken.
De krieltjes wassen en opzetten met een bodempje water tot ze gaar zijn.
Rasp de schil van de citroen en pers de vrucht verder uit.
Haal de vis uit de marinade en smeer de vis met het citrus vocht in.
Bak de vis meteen in een klontje boter en een scheutje olie (anders gaart het al door het citrus vocht) aan elke zijde gaar en lichtbruin. Dit is ongeveer per kant maar 2 minuten. Vis moet zacht zijn.
Giet de krieltjes af en meng de bieslook en een klein klontje boter erdoor. Ook naar smaak wat zout.
Snij de tomaten in plakken en de ui in ringen.
Voeg een snufje zout, de balsamico-azijn en wat suiker toe. Meng dit goed door elkaar.
Halveer de salade, pureer dit fijn en giet dit in een mooi glas. Lekker fris en makkelijk op te drinken.
De krieltjes zijn goed te prakken met een vork en eventuele velletjes kun je er zo tussenuit vissen.
Ik wens u smakelijk eten en de groeten van Inez.
Abonneren op:
Posts (Atom)