maandag 23 mei 2016

DESSERT/ KOFFIE-ROOMIJS met een BRIOCHE-BROODJE.

Dit vind ik een apart/koel recept als toetje of gewoon; omdat het zo lekker is met warm weer, of als ik mezelf wil verwennen!
Heel simpel, eigenlijk zo simpel dat je er haast verlegen van word.
In Indonesië kregen we dit als traktatie bij verjaardagen.
Mijn moeder maakte het ijs zelf ( of de baboe!).
Een lekker zoet broodje erbij en wij zaten te smullen.
Brioche-brood is een god alternatief hiervoor. Gewoon kopen en hebben ze geen bolletjes, maak er dan gezellige sandwiches van/ diagonaal doorgesneden.
En wat het ijs betreft; soms ben ik zo lui of bij gebrek aan tijd dat ik gewoon een bak ijs van Hertog koop. Koop wèl lekker ijs, romig mèt koffie of chocolade smaak.
Is je gekozen smaak niet voorhanden: een bak vanille/roomijs gemengd met instant koffiepoeder heeft het zelfde effect.
En voor degene met slikproblemen is dit een echte traktatie. Vooral het koude/zachte smeltende ijs tussen het zoete broodje!
Nigella had dit ijs-broodje ook in een van haar boeken beschreven en haar recept kwam overeen met mijn recept voor het ijs.
Hier in Nederland is het gebruik van gecondenseerde melk niet zo bekend. Maar in de Jumbo supermarkt en in verschillende andere supermarkten kun je gecondenseerde melk van Friese Vlag verkrijgen.
Probeer het eens!

INGREDIËNTEN                                  

Brioche-brood of broodjes

300 ml volle room
175 ml gecondenseerde melk
2 1/2 eetlepel espresso- koffiepoeder
1 eetl. espresso likeur

Meng alle ingrediënten, behalve het broodje in een blender tot je een stevig, romig geheel hebt.
Vul er een diepvries doos mee en zet de doos in de vriezer. Minstens 8 uren en het liefst 24 uur.
Haal een half uur van te voren, bij gebruik de bak ijs uit de vriezer.

Serveer een bolletje ijs tussen een zacht brioche-broodje.
ENJOY en de groeten van Inez.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten