dinsdag 1 december 2015

GEPOFTE SELDRIJ-KNOL.

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik de seldrij-knol, gepoft en al aangeleverd kreeg uit de hollandsche keuken van de Jumbo Foodmarkt.
"Een prachtig gepofte knol!"
Daar hebben ze in de keuken een carpaccio van gemaakt met appeltjes en een frambozen-dressing. Fris, zoetzuur en een mooi voorgerecht!
En aangezien ik afgelopen weekend een demo moest doen met seldrij-knol en pastinaak, heb ik deze gepofte knol ook gebruikt.
En dat wil ik jullie niet onthouden.
Thuisgekomen heb ik het meteen in mijn nieuwe keuken uitgeprobeerd.

 1) Heerlijk een zachte seldrij-knol puree met een gekookt aardappeltje erdoor een goede klont boter,       beetje zout en peper en een stukje wild/ hertenbiefstuk?


2) Of gewoon in blokjes gesneden bij de borrel. Sausje van balsamico of knoflook mayo?


3) Op tafel, mes erin met stukken robuust/warm stokbrood erbij. Iedereen smeert of snijd er plakjes
     af.

4) Halveeer de knol en tot 1 cm van de schil uithollen en fijn prakken met een vork.

     Zout/ peper, scheutje extra vierge olijfolie, half fijngesneden pepertje en een geperst
     knoflookteentje erdoor. Deze vulling dan weer terug in de halve holtes leggen en serveren.

Degene met slikproblemen kan hier lekker mee smullen ( geef er evt. een kopje bouillon bij).
Gezond, weer eens wat anders en o zo smakelijk!
Misschien zit er voor u wel een idee bij voor de kerst of de kerstborrel.
Het poffen duurt zeker 2 uren! De knol is goed als hij meegeeft als je erop drukt.
Van te voren klaarmaken is makkelijk en de knol smaakt koud of warm heerlijk.

INGREDIËNTEN                                        

Knol- Seldrij 1
Alu- foliepapier 2 grote stukken
Roomboter
Tijm
Knoflook 3 tenen

Verwarm de oven alvast voor en zet hem op 200 graden.
Was de seldrij-knol zorgvuldig en haal eventuele uitsteeksels weg.
Scheur 2 ruime vellen aluminium folie af zodat de knol er goed inpast en afsluit.
Zet de knol in het midden en smeer de bovenkant dik met boter in.
Leg hierop de takjes tijm/ of strooi er droge tijm over en de platgedrukte knoflookteentjes. Schillen hoeft niet!
Hierop een flinke klont boter en pak de knol dan goed in. De boter smelt en de kruiden trekken tijdens de warmte goed in de knol.
Schuif de seldrij-knol in de oven en voel/kijk na 1 à 1 1/2 uur of de knol gaar is.

Hij moet meeveren als je met je duim erop drukt.
Bij mij duurde het 2 uren.
Je hebt er verder geen omkijken naar want de oven doet het werk.

Hier ben ik nu enthousiast over en ik hoop u net zo.
Veel plezier hiermee, eet smakelijk en de groeten van Inez.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten