zaterdag 30 januari 2016

GEROOSTERDE GROENTEN.

Restjes groenten, bijvoorbeeld penen en alle groenten die je over hebt zoals bietjes, selderijknol. pastinaak, prei, bosuien, gewone uien enfin iedere verse groenten is hier voor te gebruiken.
Met aardappelen, uien, knoflook en olijfolie een volledige maaltijd. Heerlijk met een stukje gebakken of gestoofde vis of een stukje vlees.
Smaak sensatie dus....
Zout en peper of een beetje honing of balsamico-azijn om het een andere smaak te geven.
Als bijgerecht, zo in de oven en je hebt er geen omkijken meer naar.
Zelf had ik nog wat knolselderij over en peen en om nou niet weer hetzelfde te eten, heb ik het klaargemaakt en in porties verdeeld in de vriezer gedaan. Datum erop ét voila!
Dan kan ik het zo pakken voor in mijn bolognese saus of in een soepje.
Meestal gebruik ik rozemarijn om het te kruiden of herbes de provence dan heb je zo een mediterane smaak.
En al wetende dat je extra vierge olijfolie alleen in koude bereidingen moet toepassen, maar ik mix het meestal met gewone olijfolie dan krijg je toch nog wat van die heerlijke smaak erdoor.

INGREDIËNTEN                                   

Middelgrote penen/wortels 4 st
Uien 2 st
Knoflook 2 teentjes
Knolselderij 1/2
Olijfolie extra vierge 4 eetl
Zout/Peper
Rozemarijn naar smaak

Was en schil de groenten en snij deze in grove stukken.
Doe alles in een braadslee en overgiet het met de olijfolie.
Snij de knoflook in plakjes en do dit er ook bij samen met zout, peper en rozemarijn.
Hussel dit met je blote gewassen handen door elkaar.
Verwarm de oven voor op 160 graden en zet de braadslee in de oven.
Roer alles na 10 à 15 minuten even om en gaar het hierna nog ongeveer 10 minuten.
Sprenkel er hierna wat honing of balsamico-azijn over.
Het is vaak al zacht genoeg om te prakken, maar geef er extra jus bij aan tafel.

Dit is de laatste zonder foto's.
Eet smakelijk en de groeten van Inez.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten