dinsdag 26 januari 2016

HUTSPOT + KRUIDEN en KIPPENDIJEN.

Allereerst wil ik u allen een gelukkig nieuwjaar, veel liefde en gezondheid toewensen. En ja, u heeft een poosje niets van me gehoord. Verschillende redenen, computer stuk, beetje last van mijn gezondheid enfin ik ga u er niet mee lastig vallen en ga er weer vol tegenaan in 2016!
Ik had wel al wat ideetjes opschrift staan, simpel maar lekker.
Enne... weet u het nog dat ik vertelde over de kruidenfabriek Verstegen? Het was een superdag geworden, veel gezien, maar we mochten niet in de fabriek! Iets te verbergen? En ik was toch al zo nieuwsgierig naar de droging van de kruiden.


Rondgeleid in de Verstegen-flat waar we het familie-verhaal te horen kregen en waar we mochten neuzen tussen de verschillende kruiden.
Milieu bewust: gebruiken regenwater om de toiletten door te spoelen enz.



Samen met mijn collega s Jumbo Foodmarkt hebben we 2 aan 2 gekookt. Stoof en puree/hutspot stond er op het menu. En die hutspot vond ik erg lekker, makkelijk en wil die jullie niet onthouden.
Kippendijen erbij ( die moeten wel gemalen voor degene met slikproblemen). En de hutspot grof gestampt! Maar stamp deze net zo fijn als jezelf wilt!
Tegenwoordig heb je in de supermarkt Regenboog wortelen, kleuren van de regenboog. Zoet en leuk op tafel. Die kun je ook makkelijk gebruiken.

INGREDIENTEN                                               

Penen 2 grote
Aardappelen 2 pers.
Ui 1 grote
Hutspotkruiden Verstegen 5 gr.
Crême-fraiche
Kippendijen 4 st.
Zout/Peper
Paprikapoeder (scherp)

Schil de aardappelen, was en snij deze in stukken.
Doe hetzelfde met de penen.
Schil de ui en snij hem in grove stukken.
Zet alles op met een bodempje water en kook het gaar in ongeveer 20 minuten. Giet het daarna af en stoom het nog even droog.
In de tijd dat de aardappelen opstaan de kippendijen afdrogen met keukenpapier en lekker bestrooien met zout, peper en paprikapoeder.
Braad de kippendijen aan op hoog vuur in de boter, zet het vuur dan lager en sudder de dijtjes in ongeveer 20 minuten gaar en zacht. Voeg eventueel een scheutje water toe en doe het deksel op de pan.
Stamp de aardappelen,wortelen en ui grof of fijn. Roer er 1 eetlepel crême-fraiche en een half zakje ( 5 gr) van de huspotkruiden erdoor.
Maal 1 portie van de kippendijen.
Voeg bij de resterende jus in de pan eventueel wat water toe en roer de aanbaksels los. Voor een ectra lekkere jus kun je ook een beetje van het kruidenpoeder erdoor roeren. Nèt een touch, dus niet teveel!

Hou je van een gehaktbal, dan is deze ook tervreden met een zitplaats tussen deze stamp.
Ik hoop dat jullie fijne dagen met elkaar hebben doorgebracht, heerlijk hebben genoten van elkaar en dan wens ik iedereen smakelijk eten en de groeten van Inez.

Op een of andere manier ben ik een rits foto's kwijt. Ellendigecomputer en fototoestel!
Ik ben hier dagen mee bezig geweest en excuses, maar ik gooi toch d e recepten op de site. Sorry daarvoor lieve mensen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten