dinsdag 12 april 2016

SHEPHERD's PIE II.

En waarom II?
Omdat ik al eerder een recept heb gegeven van een shepherd's pie!
Ik wist dat ik ergens in mijn kookboek een origineel recept hiervan had van een Ierse vrouw Hazel.
Zij had dit gerecht voor mij gemaakt bij mij thuis heel veel jaren geleden.
En ja, het is lente en eigenlijk is dit een winters gerecht, maar met een salade erbij wordt het vanzelf een lente gerecht.
Toeval wil dat ik afgelopen week in de Jumbo FM in gesprek kwam met een francaise en we hadden het over wereldgerechten.
Haar vraag was of ik een origineel recept had van een sheperd's pie.
Ik heb haar verwezen naar mijn blog en beloofd dat ik het recept zou opschrijven.
"So Nicole, as I promised the Shepherd's Pie!"
Dit is ook een fijne schotel voor degene met slikproblemen. Alles pureren en de oven in!

INGREDIËNTEN                                  
                                           

Rundergehakt 500 gr.
Ui 1
Peen 1 grote
Prei 2
Knoflooktenen 2
Tomatenpuree 2 eetl.
Bloem 1 eetl.
Rode wijn 250 ml.
Vlees of kippenbouillon 350 ml
Worcestersaus 1 eetl.
Rozemarijn 2 eetl. fijngehakt

Maak ui. prei, knoflook en wortelen schoon en snij deze in kleine blokjes/stukjes.
Doe wat olie in een ruime pan en bak het gehakt rul. Haal het hierna uit het vet.
Bak in het overgebleven vet de ui, wortelen, prei en knoflook aan.
Roer goed door en voeg dan de tomatenpuree en de bloem toe.

Blijf roeren en blus af met de rode wijn.
Daarna de bouillon erbij en het gehakt.
Breng op smaak met de worcestersaus, rozemarijn, zout en peper.
Laat dit alles nog 20 minuten stoven op een laag vuur zodat de saus wat indikt.
En vergeet niet af en toe te roeren!
Maak in de tussentijd de aardappel-puree en een salade.
Neem een vuurvaste schotel en leg hier een laag van het gehaktmengsel in.
Aardappel-puree erover, wat paneermeel en een paar vlokjes boter.
Zet de schotel ongeveer 25 minuten in de oven op 180 gr tot het aan de zijkanten borrelt en de schotel een lichtbruin korstje heeft.

Laat het 5 minuten afkoelen voordat je het serveert.
De salade op tafel en eet smakelijk.
De groeten van Inez.

Wat ook erg handig is:
Heb je wat saus over? In de vriezer ermee. Leg het vlak neer, bespaart ruimte en is makkelijk als je snel wat op tafel wilt zetten. Deze saus is ook heerlijk met spaghetti en vooral makkelijk om een gepureerd voorraadje te maken voor degene met slikproblemen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten