maandag 15 februari 2016

AARDAPPELEN (uit de oven), BROCCOLI en een GESTOOFD KARBONAADJE.

Vandaag 4 februari is het wereld Kanker-dag. Ik hoop dat velen met mij er even bij stil hebben gestaan om aan de mensen te denken die we verloren hebben. En speciaal voor hen die met deze ziekte nog te maken hebben en er midden in zitten.

Ik heb echt een engel van een dochter, wat die computerzaak niet voor elkaar kreeg, kreeg zij wèl voor elkaar!
Ik ben daar erg blij mee, nu kan ik weer verder. Liep zoveel achter. Kent u dat "onmacht", ik denk het wel. Je wil, maar het lukt niet. Dus nu weer er vol tegenaan.
Morgen weer heerlijk bij de Jumbo Foodmarkt aan de slag. Dat geeft mij echt energie en heerlijk met mensen praten en advies geven.
Als ik naar buiten kijk werkt het weer ook niet echt mee. Geef mij maar de frisse/ droge winterkou en niet die miezerigheid buiten.
De aardappelen heb ik eerst gekookt, slagroom erover en geraspte kaas erover gestrooid en zachtjes in de oven de kaas laten smelten.
Lekker zacht en net als de broccoli zo te prakken met een vork.
Magere schouderkarbonades gehaald en deze in een uurtje zacht gestoofd.
Het vlees heb ik wel gemalen en de jus lekker een beetje ingekookt.

INGREDIËNTEN                                  

Aardappelen 2 grote
Slagroom 1 klein bekertje
Kaas geraspt
Zout/Peper
Broccoli 2 pers
Nootmuskaat
Paprikapoeder
Boter
Schouderkarbonades 2 st.

Was het vlees en droog het goed af (splinters in het bot). Kruid het vlees met zout, peper en paprikapoeder. Bak de karbonades om en om bruin op hoog vuur in de boter. Voeg een klein scheutje water toe. Zet dan het vuur lager en stoof de karbonades in 1 uurtje zacht met het deksel op de pan.
Schil en was de aardappelen en snij deze in stukken.
Was de broccoli en snij deze ook in stukken.
Zet de aardappelen en broccoli apart van elkaar op in een bodempje water en kook het gaar.
Giet na ongeveer 20 minuten af.
Neem een vuurvaste schaal, vet de schaal in met wat boter, aardappelen erin en duw de aardappelen een beetje plat/grof met een vork ( losjes).

Peper en zout de aardappelen en schenk de slagroom eroverheen. Daarna de geraspte kaas erover verdelen.
Schuif de schaal in een voorverwarmde oven, 180 graden en laat de kaas smelten. Bak de aardappelen niet te lang in de oven, het moet zacht blijven.
Roer een klontje boter, wat zout en nootmuskaat naar smaak door de afgegoten broccoli.
Maal pureer 1 portie v.h. vlees en laat de jus nog wat inkoken.


Een gewone doordeweekse dag, gewone maaltijd en toch al je voedingswaarden binnen.
Eet smakelijk en de groeten van Inez.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten