donderdag 25 februari 2016

MAKREEL-PATË.

Ik hou ervan om lekkere hapjes te maken en te serveren.
Meestal heb ik wel een voorraadje vis/vleesconserven in huis en wat smaakmakers zoals ketjap, mierikswortelpasta, tomatenpuree, honing, basilicumstroop en heel veel kruiden potjes met allerlei heerlijke geuren. Altijd handig om dat in huis te hebben.
Bij mij is het meestal in de kast kijken, combineren en smeren!
Ik hou er meestal ook rekening mee dat er wat grove, maar ook heel glij-bare gerechten tussen zitten. Speciaal voor degene met slikproblemen.
Stokbroodje erbij en iedereen kan mee smikkelen, bakje bouillon om stokbrood in te dopen (slikproblemen).
Vandaag bij de visboer een gerookte makreelfilet meegenomen en met de spullen in huis gebruik ik de paté voor de lunch. Rest voor een hapje of op een blaadje sla gegarneerd met een gekookt eitje en plakje tomaat.
Makreel uit blik is ook heerlijk, maar neem dan die in olie en zonder peperkorrels. Is smeuïger en niet zo droog.
En wat ik zelf lekker vind als extra smaakmaker; een scheutje jonge jenever erdoor! Geeft nèt een lekkere swing aan het gerecht. Probeer het eens.
Vanochtend een regenachtige morgen en de zon is nu volop aan het schijnen. Heerlijk, oh wat verlangen we allemaal toch naar de lente. Heerlijk die warme zon op mijn gezicht. Ben vandaag naar het bos geweest met mijn hondje, die rolde door de natte bladeren en had net zoveel lol als ik.
Het was er druk en en ik heb lekker een kop verse tomatensoep op het terras genuttigd, ja ja in de zon!

INGREDIËNTEN                                      

Gerookte Makreel 350 gr.
Kwark 4 eetl.
Mierikswortelpasta 1 eetl.
Citroen 1 (sap)
Dille 1 eetl.
Peper/zout

Stokbrood en eventueel tuinkers om erover te strooien.

Verwijder het vel en zoek goed naar de graatjes ( met de vingers en was je vingers daarna met zout om de geur te verdrijven). Breek de vis in stukjes.
Pureer de stukjes in de machine, maar hou wat achter voor de garnering.
Roer kwark, mierikswortelpasta, citroensap en de fijngesneden dille erdoor.
Proef en breng het op smaak met zout en peper.
Dek af en laat het in de koelkast goed koud worden.
Ik hou ervan om er extra een scheutje jenever erdoor te roeren. Mag hoeft niet.
         
Maak er een feestje van, een stapeltje stokbrood met paté?
Tuinkers erover of cress, smullen maar.
Eet smakelijk en de groeten van Inez.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten