dinsdag 16 februari 2016

RODE KOOL SCHOTEL met STOOFVLEES.

s'Avonds vriest het, heerlijk droog weer. Kunnen we na al die regen wel gebruiken.
Om me heen hoor ik "koud, bah, wind" het is ook nooit goed ha ha.
Winterse kost vandaag.
Bij de boer vandaan bintjes en uien gekregen, zo van het land, ergens bij Zeeland vandaan.
En mijn vriend de turk had mooie tomaten en een rode kool.
Een pot met rode kool voldoet ook prima, maar neem hem dan met appeltjes en doe er een extra gestoofd appeltje bij.
Met Valentijn verrast met een rode roos en was er erg blij mee. Ik weet van wie het komt en de gedachte, dat eraan gedacht was vind ik super.
Hopelijk zijn jullie ook een beetje verrast met Valentijn.
Vandaag had ik ook een naar bericht, mijn lieve buurman ( altijd belangstellend, vriendelijk en in voor een praatje) is er niet meer. Dat is dan weer de keerzijde van het leven. Afgelopen jaar ook aan hem een potje eten gegeven toen zijn vrouw in het ziekenhuis lag voor haar heup.
En vandaag kook ik iets extra's voor haar dus.
Kijk voor het recept stoofvlees rechts bij "labels" op deze pagina.
                                                             

INGREDIËNTEN                                  

Aardappelpuree 2 pers.
Rode kool 1 kleine
Zoetzure appels 3 st.
Ui 1
Boter 1 eetl.
Laurierblad 2
Kruidnagels 4 st.
Zout/ Suiker
Azijn 1 eetl.
Water

Aardappelpuree kunnen we allemaal wel maken toch?
De aardappelen stampen, klontje boter, zou, nootmuskaat en wat warme melk.
Snij de kool in vieren, stronk eruit en verwijder de buitenste bladeren.
Dan de kool fijn snijden.
Schil de appels, klokhuis eruit en snij deze in blokjes.
Smelt een eetlepel boter in een ruime pan en stoof de uien/appels met de laurierblaadjes, kruidnagels, suiker en wat zout en de azijn zacht.
Voeg dan de gesneden rode kool toe en een beetje water en stoof dit alles in ongeveer 2 uren zacht en gaar op een laag pitje.
Proef, voeg eventueel wat zout of suiker toe naar smaak.
Aardappelpuree maken met smeuïge extra's.
Voor ons was de rodekool zacht genoeg en ik heb er een stoofschotel van gemaakt.
                                                                     
Lekker samen eten, gordijntje dicht en kaarsjes aan.
Eet smakelijk en de groeten van Inez.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten