dinsdag 16 december 2014

GEVULDE UIEN.

Uien zijn groenten. Voorraad genoeg en ik ben er dol op.
De 2 grootste uitgezocht en voor mijn wederhelft er een lekkere aardappel puree bij gemaakt.
De vulling voor hem van de uien heb ik eerst gemalen en toen pas in de uien gedaan.
Extra room erdoor, scheelt pureren achteraf en het is makkelijk te prakken. Lukt dit toch niet, tja dan toch maar malen. Hangt dus af van de consistentie. Je moet ook altijd uitkijken met korreligheid van het gehakt. Vaak bij een tomatensaus voor de spaghetti laat ik de saus goed doorsudderen, wordt het vlees zacht van. In Italië staat de saus ook vaak lang op het vuur door te sudderen.
Vandaag had ik geen zin in aardappel puree, dus voor mezelf een beetje rijst gekookt en ik heb wat tomaten ontveld, met een beetje olie besprenkeld, zout en peper en wat balsamico azijn. Dit in de oven en even geroosterd.
De helft ervan gezeefd en als saus bij de uien gegeven.
Een weer simpel gerecht. En ik moet eerlijk zeggen deze dagen heb ik weinig tijd want de winter-schilder is bij mij thuis de boel aan het opfrissen.
Toch hoop ik dat jullie hiermee goede variaties kunnen maken en dat het op ideeën brengt.

INGREDIËNTEN                                          

Uien 2 grote
Boter
Kookroom
Zout/Peper
Gehakt h.o.h 250 gr
Peterselie gehakt 2 eetl

Aardappelpuree

De uien schillen en met gezouten water aan de kook brengen. Kook de uien halfgaar.
Snij de uien dan overdwars doormidden en hol ze uit. De vulling in kleine stukjes snijden.
Smoor deze stukjes met een klontje boter in een klein pannetje gaar, dus stoof ze even op.
Vuur uit en roer er een flinke scheut kookroom door met wat zout en peper.
Maak het gehakt aan met wat zout, peper en nootmuskaat en meng er een eetlepel peterselie doorheen.

Neem een vuurvaste schaal, beboter die en leg de stukjes gestoofde ui erin. Vul de uien met het gehaktmengsel en leg die daar weer op. Bestrooi met peterselie.
Zet de schaal in een voorverwarmde oven op 200 gr, ongeveer een half uur.
De portie voor mijn wederhelft heb ik hierboven al besproken. Was goed te prakken en met de tomatenjus gleed het makkelijk naar binnen. Maar lukt het niet, dan toch maar pureren en wat extra jus maken.

Dit is een standaard recept voor gevulde uien. Je kunt er zoveel meer meedoen. Varieer eens met stukjes paprika, kaas......laat je fantasie spreken.
Ik hoop dat jullie dit recept lekker vinden.
Eet smakelijk en de groeten van Inez.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten