donderdag 4 december 2014

RÖSTI-PREI SCHOTEL.

De Turkse winkel had weer mooie prei, tomaten en grote uien. Ik heb maar van alles wat meegenomen.
Rösti in de vriezer en vandaag ga ik voor de prei.
Mooie dag om alles van te voren klaar te maken, dan hoef ik het alleen maar in de oven te doen en van de rest van de prei maak ik een soepje met wat uien en tomaten.
Gehakt erbij gehaald, plukje opzij voor de soep. Twee dingen tegelijk dus!
De Sinterklaas kadootjes ook voor elkaar gekregen en vanavond ga ik daar dus rustig voor zitten om het allemaal gezellig in te pakken.

INGREDIËNTEN                                

Rösti ongeveer 225 gr
Ui 1 kleine
Gehakt h.o.h. 250 gr
Zout/Peper
Prei 1 grote
Provencaalse kruiden
Bouillon/vlees 1 kopje
Tomaten puree 1 eetl.

Ui pellen en fijn snipperen.
Maak het gehakt aan met wat zout en peper en doe de gesnipperde ui erbij. Kneed goed door.
Maak de prei schoon en snij in ringetjes. Spoel nog even goed af zodat alle zand verdwenen is.
Neem een vuurvaste schaal en wrijf die in met boter.
Leg de helft van de rösti onderin de ingevette schaal.
Verdeel de ringen prei daarover en breng de prei op smaak met zout en provencaalse kruiden.
Verdeel het gehakt over de prei en dek dit weer af met de overgebleven rösti. Breng ook de rösti op smaak met zout en provencaalse kruiden.

Maak wat vleesbouillon van een blokje, ongeveer 1 koffiekopje en roer daar 1 eetlepel tomaten puree doorheen.
Giet deze bouillon over de ingrediënten in de schaal.
Zet nu de schaal in afgedekt in een voorverwarmde oven op 175/200 gr. en bak dit in 1 uur gaar.

Ik hoefde niets te malen, we konden zo aan tafel. Alles was met een vork te prakken en met het vocht onderin de schaal smeuïg genoeg.
Eet smakelijk en de groeten van Inez.      



Geen opmerkingen:

Een reactie posten