dinsdag 2 december 2014

WORTELTJESSTAMPOT.

Het is guur buiten en ik ben weer vergeten om mijn handschoenen aan te doen. Ik moet echt wennen aan de kou en het vroege donker worden.
Vandaag ouderwets, zoals mijn moeder het maakte, worteltjesstampot dus. Speklapje erbij en lekker laten sudderen, geen omkijken meer naar. In indonesië doe je er nog een handvol sperziebonen en wat witte/groene kool erbij.
Over vroeger ga ik het nu niet hebben, maar de laatste jaren zijn we verwend met al die luxe om ons heen, dat we er ècht aan moeten wennen. Ik heb gewoon medelijden met de mensen die nu s'avonds de hond nog moeten uitlaten of op de fiets naar werk/school moeten.
Maar......als je dan thuiskomt en het huis ruikt lekker winters ben je dat gauw vergeten denk ik (als je het niet zelf hoeft klaar te maken dan).

INGREDIËNTEN                                            

Witte bonen pot 100 gr
Speklappen 2 st
Worteltjes 350 gr
Aardappelen 2 pers
Boter 20 gr
Ui 1 grote
Zout/Peper
Azijn scheutje
Peterselie gehakt/ handje
Suiker 1 tl
Bouillonblokje 1/2

De witte bonen uit laten lekken.
Speklappen in stukjes snijden, worteltjes schoonmaken/schrappen en in stukjes snijden.
Aardappelen schillen en in stukken snijden.
Verhit de boter in een pan en bak de speklapjes lichtbruin.
Schil en snij de ui in kleine stukjes en voeg het toe aan het vlees, kort voor het bruin gebakken is en strooi en wat zout en peper over.
Voeg dan de blokjes aardappel en de worteltjes toe met wat water ( zó dat net alles onderstaat) en een half bouillonblokje.
Roer het even door en laat dit ongeveer in 3 kwartier zachtjes smoren met het deksel op de pan.
Als dit gebeurt is, giet het overtollige vocht dan af. Niet teveel, het moet er als een soort soepje uitzien. Vang deze bouillon op, deze is heerlijk, vroeger vochten we om de bouillon!

Doe daarna de uitgelekte bonen erbij (zonder vocht dus) en breng het gerecht verder op smaak met wat peper, klein scheutje azijn en een theelepel suiker.
Laat het gerecht even goed doorwarmen.
Bestrooi het gerecht met de gehakte peterselie.
Alles is vrij zacht, maar door de speklapjes moet je 1 portie toch even malen.
Maak het andere bord ook op.
Geniet hiervan en eet smakelijk, de groeten van Inez.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten