dinsdag 24 februari 2015

BOERENKOOLSCHOTEL met worst?

Ik had het nog nooit gezien (zal wel nieuw zijn), maar in de supermarkt zag ik een biologische, kant en klare, boerenkoolpuree in een worstvorm en die had ik dus meegenomen. Smaak was goed, maar naar mijn mening té weinig boerenkool erin. Proberen dus.
Qua vlees kun je hier van alles wat je lekker vind erbij geven. Worst, sudderlapjes, een karbonaadje, enfin noem maar op. Geef er een goede jus bij en neem je een gerookte-worst maak dan een instant jus.
Ikzelf had inde vriezer nog wat stukjes gegrilde kip liggen en die heb ik erbij gegeven.
Omdat ik een schotel wou maken, heb ik er een zonnige twist aan gegeven met zongedroogde tomaatjes in de olie.
Lekker fris en weer eens wat anders.
Kun je niet zo'n boerenkool rol op de kop tikken, maak dan een romige puree van aardappelen.
Vlees verzin je er zelf bij.

INGREDIËNTEN                                                

Boerenkoolrol kant en klaar
Boerenkool fijngesneden 200 gr
Pesto Rosso 1 eetl
Zongedroogde tomaten in olie 2
Ui 1
Knoflook 1
Olijfolie
Bouillonblokje 1/2
Peper
Boter

Schil en snipper de ui en de knoflook.
Fruit dit aan in 1 eetlepel olijfolie.
Snij in de tussentijd de zongedroogde tomaatjes in kleine stukjes en roer dit daarna door de uienmassa in de pan.
Voeg 1 eetlepel pesto toe, blijf goed roeren en kruimel het bouillonblokje erdoor.
Daarna de boerenkool erdoor roeren, roerbak dit ongeveer 10 à 15 minuten. De boerenkool slinkt en wordt zachter. Voeg zo nodig iedere keer een scheutje water toe, de boerenkool smoort dan op zacht vuur. Niet teveel water toevoegen anders wordt het té nat.
Voeg peper naar smaak toe (evt. zout), maar dat is naar mijn smaak niet nodig, er zit al zout genoeg in van het bouillonblokje!
Roeren en proeven dus.
Pureer de boerenkool zonder aanhangend nat en vul een vuurvaste/ingevette schaal hiermee.

Dek dit af met de aardappelpuree die u gemaakt heeft, of met de rol boerenkool die u op de kop heeft weten te tikken.
Strooi er een beetje paneermeel over, wat klontje boter en zet de schaal in de oven op 180 gr, ongeveer 20 minuten (tot hij een bruin korstje heeft en goed warm is).

Maal het vlees of de worst die u heeft klaargemaakt en geef er een lekkere jus bij.
Smakelijk eten en een fijne avond. Groeten van Inez.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten