donderdag 5 februari 2015

WINTER-SALADE met gebakken ZALM.

Aangezien ik nog veel seldrij, peen en paprika had liggen, heb ik voor vandaag een salade bedacht.
Nog een stukje zalm in de vriezer gevonden en het meteen uit de vriezer in de koelkast laten ontdooien. Die wil ik even om en om bakken in de roomboter.
Alle groenten heb ik s'morgens gesneden en gekookt. Wel even wat voorwerk maar het is de moeite waard. Brunoise snijden (blokjes) is even lastig, maar het hoeft niet zo precies. En zo kan de groenten goed afkoelen tot gebruik en is dat maar gebeurt.
Yoghurt en mayonaise heb ik altijd in huis, zo ook augurkjes. Vaak gebruik ik het augurken-nat (een scheutje) bij de dressing. Geeft nèt dat beetje extra smaak!
Restjes opmaken dus en daar ben ik goed in. Zal wel ouderwets zijn, maar ik vind het leuk om gestimuleerd te worden om wat met het eten te doen en een variatie aan te brengen. Weggooien is zonde.
Heb ik restjes, dan maak ik er ook vaak een soepje van. Beetje bouillon erbij, wat verse kruiden en er ontstaan vaak heerlijke soepjes voor bij de lunch en/of voor bij het diner.
En vraag me niet hoe het soepje heet of om nog eens dat soepje te maken: dát zijn de soepjes à la Inez!

En.. mijn fototoestel weigerde om een of andere reden, juist dé belangrijke foto met de gemalen salade! Nog zo mooi op een slablaadje gelegd. Het idee weet u nu, volgende keer beter, excuses hiervoor.

INGREDIËNTEN                                      

Aardappel 1
Winterwortel 1
Paprika 1/2
Seldrijstengels 2
Bosuitjes 2
Zalm 2 st
Boter
Zout/Peper
Augurken-nat scheutje
Mayonaise 2 eetl
Yoghurt 1 eetl
Mosterd 1 tl
Suiker 1 tl

Schil, was en snij de wortel, aardappel, paprika en de seldrij in blokjes.
Zet de aardappel en wortelblokjes op met wat water en laat dit 10 minuten koken.
Voeg daarna de paprika en seldrijblokjes toe en laat dit alles nog 10 minuten koken.
Giet af en laat de groenten afkoelen in een vergiet.
Snij de bosui in kleine ringetjes.
Kruid de zalm met zout en peper en bak deze in de boter rosé van binnen. Om en om, denk erom de zalm gaart nog na. En doorbakken zalm, maakt droog.
Meng de afgekoelde groenten met de mayonaise, yoghurt, suiker en een scheutje augurken-nat. Roer goed door en proef!
Voeg zout en peper naar smaak toe. Meng als laatste het fijngesneden bosuitje erdoor.

Pureer 1 portie van de salade en zet de pot/of een schaaltje met mayonaise op tafel.
Stuk zalm erbij en zet een schaaltje met het restje van de jus van de zalm er ook bij. De zalm is dan beter te prakken en glijd makkelijker naar binnen.
Eet smakelijk en de groeten van Inez.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten