donderdag 26 februari 2015

BROCCOLI-"KOEKJES"met VIS.

Pangasius-filet nog in de vriezer en broccoli voorhanden.
Om niet weer een schotel te voorschijn te toveren dacht ik om er eens een platte koek van te maken.
Van de broccoli en aardappelen dus. Toen ik de puree klaar had bedacht ik me opeens dat je de vis er eventueel ook door had kunnen doen. Gepocheerd of gebakken. Dat is dus ook mogelijk, doen we dus een ander keertje en misschien met wat extra verse kruiden erdoor.
Stampen dus en vanavond allebei hetzelfde eten is wel zo gezellig.
En wat dacht je van een rood glaasje wijn erbij?
Carnaval achter de rug, het is nog koud buiten maar de zon schijnt volop en ik heb vanochtend in een beschut hoekje van de tuin mijn eerste kopje koffie buiten gedronken. Heerlijk en dan krijg ik gewoon de kriebels om mijn tuin klaar te maken, de tuin meubels buiten te zetten. Veel te vroeg natuurlijk......maart roert zijn staart en april moet ook nog komen. Pfhhh....
De stamppot heb ik eerst laten afkoelen. Wordt de puree stevig van en maak je mooiere ballen.


INGREDIËNTEN                              

Broccoli 2 pers
Aardappelen 2 kleine
Room
Peper/Zout
Nootmuskaat
Meel/bloem 1 eetl
Eidooier 1
Evt. restje Brie of Dana Blue
Pangasius-filet 2x
Roomboter

Schil de aardappelen en snij deze in stukken.
Was de broccoli en snij deze in even grote stukken als de aardappelen.
Zet dit tezamen op met een bodempje water en wat zout. Kook dit gaar in ongeveer 15 minuten.
Giet af en stamp dit fijn met de puree-stamper.
Scheut room, klontje boter, zout?, peper en flink wat nootmuskaat erdoor. Proef.......voeg daarna de eidooier toe en 1 eetlepel bloem/meel. Roer dit alles goed dor de puree.
Ikzelf had nog een stukje Dana-Blue/kaas over en dat er ook doorgedaan.
Zet de puree nog 1 á 2 minuten op het vuur voor de binding. Maar blijf goed roeren.
Laat de puree afkoelen op een bord of schaal en zet het afgedekt in de koelkast.

Is de puree afgekoeld, vorm hier dan platte ballen van die je even door de bloem haalt.
Bak deze schijven in wat roomboter om en om in de pan. Bak ze niet te hard, maar wel lekker bruin.
In een andere pan wat roomboter smelten en de visjes, nadat je ze eerst bestrooid hebt met zout en peper (en afgedroogd) zachtjes bakken. Dit duurt maar even, het is zo gaar. Bak ze niet te droog!

Waar blijft dat glaasje rode wijn? Proost!
Eet smakelijk en de groeten van Inez.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten