dinsdag 3 februari 2015

STEVIGE BONENSTAMPPOT.

Winter- dus potten met veel winterse groenten!
In Frankrijk noemen ze dit gerecht "Casserole", éénpans gerecht, in een stevige pot, alles erin en lekker in de oven laten garen. Ik doe het vandaag in een ruime pan op het vuur.
Spekjes, speklappen, schouderkarbonades alles mag erin, maar ik gebruik  braadworst.
Van de braadworst kun je eventueel het velletje eraf halen en er balletjes van draaien. Deze gebruik ik ook weleens in de soep. Heb ik over, dan stop ik dat weg in de vriezer, het is al gekruid en je kunt dit ook rul bakken.
Maar aangezien we toch gaan pureren maakt het niets uit. Maar mag de consistentie toch wat grover, doe dit dan bij voorkeur. Maar let erop dat het niet té korrelig wordt! De korreltjes die blijven hangen in de plooien zijn moeilijk weg te werken en vaak is ophoesten moeilijk.
Op de markt mijn mandje gevuld met seldrij, peen, uien en aardappelen.
Voorraad genoeg dus.

INGREDIËNTEN                              

Seldrij 2 stengels
Winterwortel 1 grote
Aardappelen 1
Ui 1
Bouillon 1/2 liter
Provencaalse kruiden 1 tl
Braadworsten 2
Boter
Witte bonen pot 680 gr
Bosuitje
Zout/Peper

Was de seldrij, haal de draden eraf (kaasschaaf) en snij deze in stukjes.
Was en schil de aardappel en de wortel en snij deze ook in blokjes.
Schil en snij de ui.
Bak deze groenten wat aan in de boter. Hoeft niet bruin te worden en voeg de kruiden toe.
Voeg dan de bouillon toe en laat dit op zacht vuur een half uur trekken.
Bak in de tussentijd de braadworsten om en om gaar in de boter en snij deze daarna in plakjes.
De pot witte bonen uitlekken en samen met de braadworst aan de groenten in de bouillon toevoegen.
Laat dit alles nog 15 minuten door pruttelen.

Proef.... en voeg naar smaak zout en peper toe.
Vuur uit en snipper het bosuitje fijn en strooi dit over het gerecht.
Maal 1 portie fijn met weinig bouillon (geef extra bouillon op tafel erbij) zodat je zelf de dikte van het gerecht kan bepalen.
Ik kijk naar buiten en wij zitten lekker warm binnen en ik lach! Lekker wijntje (rode) erbij en dan wens ik u eet smakelijk en de groeten van Inez.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten