donderdag 12 februari 2015

WORTELEN,AARDAPPEL PUREE, een gekookt EI met MOSTERD-UIENSAUS.

Deze uiensaus kan overal bij. Vlees, groenten zoals wortelen, bietjes, kool, broccoli, spruitjes noem maar op. Is eenvoudig en makkelijk te maken.
En daar had ik weer eens zin in, wederhelft ook gelukkig.
De laatste 2 penen gebruikt die ik nog had liggen, een aardappelpuree erbij en vandaag geen vlees maar een gekookt eitje. Smaakt heerlijk met de uiensaus en die heb ik ook weleens als lunchgerecht gemaakt.
Ik probeer gewoon dagelijkse kost te creëren en niet hoogstandjes. Het moet simpel, eenvoudig en voedzaam zijn.
Ook probeer ik rekening te houden met de portemonnee. We hoeven toch niet iedere dag biefstuk?
Omdat ik er ook weleens van baal om alles iedere keer te pureren (en ik denk u ook weleens), probeer ik daar ook oplossingen voor te bedenken. Ja die momenten, vooral als je een drukke dag hebt en je wilt toch een warme hap op tafel zetten zijn me niet vreemd.
Liefde overwint alles toch?
En volgens mij bevatten de gerechten die ik maak voldoende vitamines. (mijn vriendin de diëtiste kijkt over mijn schouder lief met me mee)

INGREDIËNTEN                                            

Winterpenen 2
Suiker 1tl
Zout/Peper
Nootmuskaat
Aardappelen 2
Uien 3
Kookroom
Mosterd
Boter
Eieren 2

Schil, was en snij de peen en aardappelen in kleine stukken. Zet deze apart op met een bodempje water en kook dit in ongeveer 20 minuten gaar.
Kook ook de 2 eieren zacht.
Giet de aardappelen af en maak hier een puree van met de stamper, voeg een klontje boter, peper, zout en een snufje nootmuskaat naar smaak toe.
Giet zo ook de wortelen af, stamp fijn,peper,zout en een snufje suiker naar smaak toevoegen met een klontje boter.
Hou deze puree's warm.
Schil snij de uien in ringen en bak ze zachtjes in de roomboter tot ze zacht en glanzend zijn. Zout en peper het naar smaak.
Voeg dan een halve eetlepel mosterd erdoor en een scheut kookroom. Roer goed door en laat de smaken nog even intrekken in de uien. Wordt het te droog voeg dan een scheutje water toe. Zorg er in ieder geval voor dat de room niet gaat schiften, dus van het vuur af of heel zacht op het vuur laten sudderen.

Pel de eieren en snij ze doormidden met een nat mes.
Niks te malen, alles is lekker zacht.
Maak de borden op en ik hoop dat jullie hiervan genieten.
Eet smakelijk en de groeten van Inez.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten