donderdag 3 maart 2016

GOULASH.

Vandaag had ik zin in goulash, lekker met doperwten/boontjes en bijvoorbeeld rijst.
Voor wederhelft deed ik dan een pureetje erbij met de groenten erdoor. Alles is dan goed te pureren/malen.
Deze dag wou ik het snel, had een afspraak waar ik toch even voor moest rijden. En wat ik anders nooit doe, ben van huis gegaan en heb het vlees lekker laten sudderen. Gelukkig op tijd terug en het vlees was heerlijk mals!
In de koelkast nog van alles liggen, paprika's, uien, courgette en champignons. Een goed gevulde goulash dus.
Riblappen bij de slager gehaald en uit luiheid een zakje goulash-kruiden.
Wil je dit gerecht alleen met paprika's en uien maken, dan is het ook goed. Maar ik ben dol op groenten en ik stop van alles erin als de smaken overeen komen.
Metereologisch is de lente vandaag begonnen. En dat merken we ook aan de regen en natte sneeuw buiten.
Maar ik mag niet klagen, we hebben heerlijke zonnige dagen gehad. Afgelopen weekend lekker gewandeld in het bos. En, nee niet op de paden blijven, maar gewoon door het weiland heen. Slootjes en dergelijke. Wèl mijn hand opengehaald aan prikkeldraad. Gelukkig viel het allemaal wel mee. Hand, hoofd en voeten bloeden meer dan de rest van het lichaam. Jammer genoeg mijn linkerhand, ben namelijk links.
Beetje onthand, maar met een latex-handschoen is alles te doen.
Stug verder, ook mét koken dus........

INGREDIËNTEN                                              

Riblappen 750 gr.
Zakje Goulash-kruiden
Uien 2 st.
Zout/Peper
Paprika 1 st.
Courgette 1 st.
Champignons 10 st.
Olijfolie of Boter
Tomaten puree 2 eetl.

Snij de riblappen in stukken en bak ze rondom bruin in wat olie of boter.
Schil en snij ondertussen de ui in kleine stukjes en bak deze mee tot ze glazig zijn.
Voeg dan de tomatenpuree toe met het zakjes goulash-kruiden. Roer dit alles goed door en bak het even aan.
Na ongeveer 2 minuten 400 ml water toevoegen (vlees moet nèt onder staan) en laat dit alles op een zacht vuurtje 1 1/2 uur zachtjes sudderen.
Snij de champignons in plakjes. De courgette en paprika in stukjes en voeg dit dan hierna aan het vlees toe.
Laat dit alles nog 1 uur verder sudderen.

Proef, peper en zout erbij? Bij mij hoefde het niet, het zakje kruiden was zout genoeg.
Bereid wat je er verder nog bij wilt eten.
Pureer/maal 1 portie apart en geniet van de goulash!
Eet smakelijk en de groeten van Inez.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten