dinsdag 3 maart 2015

SPRUITJES met CHORIZO en KIPPEN-RAGÔUT.

De kippen-ragôut eigenlijk gemaakt voor bij de lunch, maar dit kan ook makkelijk met de stamppot die ik in gedachten had gecombineerd worden. Zacht en een heerlijk sausje voor erbij/erover.
En ja hoor, ik was weer even bij mijn turkse-vriend/winkel langsgegaan en die liet mij een zachte, verse chorizo-worst proeven. Ik kon die hele worst wel op en heb er meteen maar 2 van gekocht.
Hij verzekerde mij dat dit lang goed bleef dus..... "ik kom terug hoor", was lachend mijn antwoord.
Met die worsten kun je ook allerlei lekkers mee maken, wat dacht je van een heerlijke omelet (roerei) met paprika's, uien en seldrij. Lunch gerechten genoeg, maar zo'n omelet is heerlijk als avondmaaltijd en de broodjes eventueel gedoopt in bouillon. Gezond en lekker.

INGREDIËNTEN                                              

Spruitjes 300 gr
Aardappelen 2 grote
Chorizo-worst 100 gr
Kookroom

VOOR DE RAGÔUT:

Kookroom
Ui 1
Kippen dijen zonder bot 3 st
Bouillon Kip
Boter 20 gr
Bloem 20 gr
Peper
Bladseldrie 1 volle eetl

Zet de kippen-dijen op met 1 liter koud water en laat dit 30 minuten zachtjes trekken en gaar worden (bouillon) met wat zout. Van de rest van de bouillon kun je later een soepje maken.

Maak de spruitje schoon en kerf ze van onderen in met een kruisje.
Schil de aardappelen, was ze en snij deze in stukken.
Kook de spruitjes en aardappelen samen in een bodempje water gaar.
Giet af, stoom het even droog en stamp dit tot een puree met een scheutje kookroom.
Ontvel de chorizo en snij deze in stukjes. Bak de stukjes zonder olie of boter uit. Bak ze niet te hard!
Voeg de chorizo met het uitgelekte vet van de worst toe aan de spruitjes stamppot, roer door en voeg eventueel naar smaak nog wat zout toe. Ikzelf vind dit niet nodig, de chorizo is kruidig en zout genoeg maar..... Hou de puree warm onder een deksel.


Voor de ragôut:

Snij de gare kippen-dijen in kleine stukjes.
Schil en snipper de ui fijn.
Smelt de boter in een pan en bak de fijngesneden ui glazig.
Voeg daarna de bloem toe en blijf goed roeren. Zodra je een samen hangend geheel hebt voeg je beetje voor beetje de kippen bouillon toe tot je een dikke ragôut hebt. Saus moet stevig zijn, voeg dan scheutje kookroom toe. De saus moet echt een dikke pap worden je kunt er altijd nog bouillon aan toevoegen.
Heb je de gewenste dikte, doe dan de gekookte stukjes kip erbij en als laatste de fijngesneden seldrie.
Proef, peper, zout?

Pureer 1 portie van de stamppot en 1 portie van de ragôut. Ik geef de ragôut er in een schaaltje bij. Naar believen kun je dan zoveel saus opscheppen als je wilt.
Schep het andere bord ook op, bewaar de rest van de ragôut voor de lunch van morgen ( of vries het in) en van de rest van de bouillon kun je een soep maken ook voor bij de lunch morgen.
Wij hebben niets te klagen, het zonnetje schijnt en ik zou zeggen:
Eet smakelijk en de groeten van Inez.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten