dinsdag 25 augustus 2015

GEROERBAKTE KIP met PAKSOI en CHINESE KOOL.

Wederhelft zei altijd "ik heb geluk, dat ik jou uit die palmboom heb geplukt". Hij was stapel op al het eten uit het verre oosten, ik kookte vaak indisch en we gingen vaak naar een goede chinees.
Tot hij ziek werd en het slikken moeilijker ging, heb ik er alles aan gedaan om hem met eenvoudige smaakmakers toch gezond en lekker te laten eten.
En rijst tsja, dat was uit den boze met al die korreltjes, hoe zacht ik het ook kookte.
Aardappelpuree werkt het beste om toch die smaaksensatie te krijgen. Kuiltje maken, het fijngemalen gerecht erin en dan zag het er toch gezellig uit i.p.v. het door elkaar te mengen.
Van de kip vind ik de kippen-dijen het lekkerste smaken en je krijgt niet zo droog vlees. Dus meestal in mijn gerechten met kip gebruik ik dat. Maar kippen-gehakt of filet is ook goed.
Sperziebonen i.p.v. chinese kool of paksoi is ook erg smakelijk.
Bij mij staat altijd een potje sambal oelek op tafel. Neutraal, geen smaak eraan, alleen de gemalen pepers. Iedereen kan dan naar believen er zoveel van gebruiken als men wil.
Simpel, zo klaar en lekkerrrr....

INGREDIËNTEN                                      

Kippen-dijen 2 st. in blokjes gesneden
Chinese kool 1/2
Paksoi 1/2
Knoflook 2 tenen
Sambal oelek 1/2 tl.
Olie neutraal 1 eetl.
Soy-sauce 1 eetl.
Ketjap 1/2 eetl.
Kristalsuiker 1 eetl.
Basilicum een paar blaadjes gescheurd
Witte peper snufje

Snij of pers de knoflook fijn.
Was en snij de chinese kool en paksoi in fijn reepjes.
Maak de aardappel-puree of kook de rijst.
Verhit de wokpan en doe er 1 eetlepel olie in. Fruit de knoflook met de sambal 30 seconden aan. Zorg dat de knoflook niet bruin wordt.

Voeg dan de kippenblokjes toe en roerbak tot het vlees gaat kleuren en gaar is.
Blijf roeren en doe dan de groenten erbij.

Ketjap, soy-sauce en de suiker erbij en als alles goed gemengd is vuur uit.
Proef, breng op smaak met een snufje witte peper en strooi bij het opdienen de basilicum erover.
Eet smakelijk en de groeten van Inez.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten