donderdag 27 augustus 2015

CHEESE CAKE  (hartig).

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik nog nooit een cheese-cake heb gemaakt. Wèl een variant, zoet dus met verse vruchten. Maar ik ga het proberen, eerst dacht ik nog een variant te maken met garnalen en stukjes krabvlees, maar ik ga voor spekjes en gerookte kip reepjes, fijngemalen dan.
Lijkt me heerlijk met een verse tomatensalade met balsamico-azijn en zo heb je toch een complete maaltijd waar alles inzit en die lekker zacht en smeuïg is.
Lijkt me heerlijk ook, als het lukt, als hapje bij de borrel of lunch.
Buurvrouw in het hofje naast mij is net geholpen aan haar heup en vandaag weer terug uit het ziekenhuis en die kan ik dan meteen een stuk brengen.
Ik moest wel om haar lachen, ik bood aan wat extra te koken zodat ik haar een portie kon brengen. Maar ze zei: "Ben ik heel brutaal als ik vraag of je een broodje hamburger voor me wilt maken? Ik heb daar zo'n zin in".
Die hamburger gaat zeker vanavond haar richting uit, dat begrijpt u wel en als het lukt een stuk van mijn cheese-cake.

En ......het is gelukt, eigenlijk een soort quiche vind ik. Erg machtig, maar dat mag best als iemand moet aansterken, of om af en toe te zondigen. Lekker zacht en goed voor de mensen met slikproblemen. En.... erg lekker ook voor kids!

INGREDIËNTEN                                  

Kipreepjes 150 gr.
Bosuitje 1
Spekjes 100 gr.
Eieren 4 st.
Kaasspread 200 gr.
Marscapone 500 gr.
Peper
Bloem gezeefd 1 eetl.
Tuc's zoute crackers 1/2 pak
Roomboter 1 eetl.

Bak de spekjes uit, bak ze niet te droog en leg opzij.
Beboter een bakblik of schaal.

Verkruimel een half pak Tuc. Smelt de roomboter in een klein pannetje, haal van het vuur en meng met de kruimels Tuc.
Beleg deze kruimels op de bodem van het bakblik en druk goed aan. Zo krijg je een hartige korst.

Met een mixer de marscapone los roeren in een kom, voeg daarna de kaasspread  en de eetlepel gezeefde bloem toe. Roer dit alles goed luchtig met de mixer.
Is dit een smeuïg geheel, breek de eieren een voor een en roer dit met de mixer ook door de massa.
Pureer of maal de spekreepjes en de reepjes kip.
Als laatste het bosuitje fijnmalen in de mixer.
Dit geheel aan het marscapone mengsel toevoegen en roer goed om met een spatel.
Proef en gebruik wat peper om het op smaak te brengen.
Stort dit uit over de kruimel bodem in het bakblik.

Zet de schaal in de oven, 180 gr ongeveer een half uur tot die mooi lichtbruin kleurt en gaar is.
Haal de cheese-cake uit de oven en laat hem wat afkoelen op het aanrecht voor je hem uit de vorm haalt. Zijkanten even met een mes langs de rand halen.
Geef er een frisse salade bij, koud/gemalen en gezellig in een glaasje geserveerd erbij.
Feestelijk toch?                      
Eet smakelijk en de groeten van Inez.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten