donderdag 3 september 2015

SMOOR-KIP met RODE KOOLen appeltjes.

Ik ben de hele dag zo'n beetje bezig geweest om me te oriënteren op een nieuwe keuken. Doodmoe, vergelijken,opties, kortingen en zorgen dat ik toch alles krijg wat ik nodig heb. Alles geregeld, voor een goede prijs en de winkel waar ik mijn keuken besteld heb wèl 3 keer bezocht. Maar het is gelukt en ik hoop dat ik het goed heb gedaan. Al duurt het wel nog 2 maanden voor ik weer een oven of combi kan gebruiken.
Dus deze 2 maanden worden het alleen recepten die in een pan bereid kunnen worden.
Gesmoorde kip met rodekool staat op het menu vandaag. Beetje makkelijk en we moeten toch eten.
Vandaag was het "jasjes"weer, dus het komt mooi uit. Iets frisser buiten en eigenlijk is dit een herfst recept. maar wij zijn gek op stoofpotten, stamppotten en suddervlees.
Vandaag alleen de kip te vermalen, de kool op warmen ( ik heb een kant en klaar zakje gebruikt) en een aardappel-puree maken.
Diepvries rode-kool is ook prima en de kip heb ik vanochtend al klaar gemaakt, zodat het lekker kon sudderen en intrekken.

INGREDIËNTEN                                        

Kippen-dijen 4 st.
Knoflook 1 teentje
Ketjap (zoet) 1/2 kopje
Olie
Uien 2 st.
Tomaten 3 st.
Kruidnagels 4 st.
Aardappel puree 2 pers.
Rodekool zakje of diepvries
Water

Pel en pers de knoflook fijn.
In een ruime schaal de knoflook en het halve kopje ketjap mengen.
Leg hier de kippen-dijen in om de marineren. Zo'n half uurtje.
Schil en snij de uien fijn.
Kroontje uit de tomaten halen en de tomaten in stukjes snijden.
Doe 2 eetlepels olie in een braadpan en fruit de uien aan.
Voeg hierna de tomaten toe en bak dit samen nog even aan.
Haal de kippen-dijen uit de marinade en bak om en om mee.
Voeg hierna de rest van de marinade ook in de pan met een scheutje water zodat de kip net onder staat en de kruidnagels.

Deksel erop, vuur lager en laat de kip nog 1 uurtje zachtjes verder garen.
Maak de aardappel-puree.
Bereid de rodekool zoals op het zakje staat of op het diepvries pak. Voeg er wel extra een klontje boter aan toe voor de smeuïgheid.
Haal, als de kip zacht en gaar is, 2 kippen-dijen uit de pan en maal deze met een beetje jus fijn.
Bot eruit natuurlijk en geef de rest van de jus in een kommetje erbij aan tafel.

Denk eraan, als het mogelijk is, de kruidnagelen uit de jus van de kip te halen. 4 Stuks!!
Ik had nog wat fruit, die heb ik ook fijngemalen en met wat griekse-yoghurt een shake gemaakt als toetje.
Verder wens ik u een smakelijke maaltijd en de groeten van Inez.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten