woensdag 16 september 2015

SPINAZIE ( met een japanse swing).

Deze dagen, zijn dagen dat we stamppotten en veel een-pans gerechten eten. Helemaal nu ik alleen mijn inductie kookplaat heb en dat duurt nog tot half november!
Wat een gesjouw en geregel en ik kwam echt tot de conclusie dat ik mijn magnetron-combi oven erg miste.
Even iets opwarmen of na laten garen, zo'n gemak met al die toestellen. En ja t'is waar - als het er niet meer is, mis jet het. Rechts of linksom.
Veel verjaardagen gehad en een weekendje weg tussendoor.
Allemaal leuk, echo in je portemonnee, maar wat een gezelligheid! Gewoon doen zolang het nog kan.
Deze week had ik iets met spinazie geprobeerd, weer eens wat anders dan spinazie wokken met een uitje en zout en peper.
Soja- saus en mirin geprobeerd en het was heerlijk! Warm of koud te eten en dat heb ik gedaan met een puree van aardappelen en een barbecue worstje erbij.
Spinazie even door de blender en het worstje gemalen voor degen met slikproblemen.
Afgelopen weekend Amsterdam aangedaan met mijn dochter, gezellig samen weekendje weg en we hebben ook de Foodmarkt Amsterdam bezocht.
Ook een ruime winkel, jammer genoeg waren er op zaterdag geen demo's, want die wil ik dan zo graag vergelijken met mijn eigen werk als kok/ demo in de Jumbo Foomarkt in  Breda.
Het zal wel de brabantse gezelligheid zijn die ik miste, een heel andere sfeer dan bij ons in Breda.
Toen wij uit de Haarlemmermeer naar Breda verhuisden was het eerste wat ik hoorde: "Groet iedereen en wees open", en ja het klopte, we werden meteen opgenomen in die gezellige stad. Een lach en een groet doet een mens goed toch?
In Amsterdam meer een onpersoonlijke sfeer en volgens mij "leefde"het niet zo daar.
De Albert Cuyp maakte alles weer helemaal goed. Tjeetje wat een sfeer, het bruist daar nog steeds, lekker bakkie gedaan en natuurlijk weer leuke spullen meegenomen van de markt.
Hieronder mijn simpele gerecht van de spinazie.
Ook een foto van mijn oude keuken, waar ik eigenlijk geen afscheid van en kan nemen. Ik heb geen keus, 17 jaar oud, hij valt van ellende uit elkaar.
mijn geliefde keuken

Maar we gaan gewoon door.
Ik moet me niet te druk maken over aankomend stof en personeel dat in en uit loopt door je huis.

INGREDIËNTEN                                    

Olie
Spinazie 400 gr ( gewassen)
Soja-saus 2 eetl.
Mirin 1 eetl. ( rijst-azijn)
Evt. Zout en Peper

Schenk 1 eetlepel olie in een ruime pan en laat de olie goed heet worden.
Voeg dan beetje bij beetje de spinazie toe tot de spinazie geslonken is. Roer goed om.
Laat daarna de spinazie uitlekken in een vergiet.
Hak de spinazie grof en doe hem in een schaal.
Klop de soja-saus en mirin door elkaar en sprenkel dit over de spinazie. Voeg  zout en peper toe naar smaak. Ikzelf vind dit niet nodig, het is al hartig genoeg door de soja-saus.
Serveer het eventueel met stukjes gekookt ei.
Dan wens ik u smakelijk eten en de groeten van Inez.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten