donderdag 15 oktober 2015

HERFST POMPOEN met ZOET-GLAZUUR.

Vandaag op de zoete toer. We hoeven tenslotte niet op de lijn te letten (degene met problemen, want hoe meer voedingsstoffen hoe beter) en bovendien kleine kinderen zijn hier dol op.
Overal duiken er recepten met pompoen op, geroosterd, gebakken, gegrild en heerlijke soepen.
Nu dus mijn, weer makkelijke recept, echt een aanrader. Vanavond maak ik het met bladspinazie en de aardappelen laat ik achterwege.
Mooie kleuren op je bord en doe er een lekker stukje vlees bij.
Eerst nog het gevecht met de pompoen. Dat vind ik er nu zo leuk aan, heb je hem eindelijk ontpit en schoongemaakt, dan is het vruchtvlees eigenlijk zo gaar!
Ik kon een mooi klein pompoentje op de kop tikken bij mijn turkse vriend. Meer had ik niet nodig en mijn recepten zijn toch maar voor 2 personen.
Ben je met meerdere personen, gewoon verdubbelen dus.

Aangezien ik op het ogenblik geen magnetron voorhanden heb, was halveren en ontpitten echt een klus.
Wil je de pompoen makkelijk kunnen schillen en je hebt een magnetron ter beschikking, prik rondom gaatjes met een vork in de pompoen en zet hem 1 à 2 minuten in de magnetron (800). Je zult zien dat het schillen echt makkelijker gaat.

INGREDIËNTEN                                          

Pompoen 1/2
Bruine Basterd suiker 2 eetl.
Ketjap/Soja saus 1 eetl.
Sesamzaad ( geroosterd) of
      een likje pindakaas

Schil en ontpit de pompoen en snij deze in kleine stukjes van ongeveer 3 cm.
Rooster een beetje sesamzaad in een droge koekenpan.
Neem een ruime pan en doe daar 100 ml water, de suiker en de ketjap in.
Verwarm dit en roer tot de suiker is opgelost.
Doe dan de pompoenblokjes erin en laat alles op hoog vuur, in ongeveer 7 minuten de blokjes pompoen gaar laten worden.
Het vocht is dan bijna opgelost en alles wordt een beetje kleverig.

De pompoen is nu zacht en goed te prakken voor degene met slikproblemen. Roer in een kommetje 1 eetlepel pindakaas los met 1 eetlepel water en druppel hiervan wat over het gerecht.
Voor de rest die aan tafel zitten, het geroosterde sesamzaad over de pompoenblokjes strooien.

Ik heb verder nog wat ui geroerbakt en daar bladspinazie in laten slinken,  heerlijk voor de kleuren en voor de smaak de spinazie opgepept met wat zout en peper.
Een zacht gehaktballetje erbij en we hebben weer heerlijk gesmuld.
Eet smakelijk en de groeten van Inez.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten