dinsdag 20 oktober 2015

OOSTENRIJKSE zachte GEHAKTBALLETJES.

Het is er weer de tijd voor. Op t.v. zag ik weer een wintersport programma voorbijkomen van Oostenrijk en Italië.
Meteen moest ik terug denken aan mijn wintersport vakantie in Gerlos lang geleden.
Ik vergeet het nooit, het euvel waar velen mee kampten, spierpijn op de 3e dag!
Rustdag dus, wèl bewegen, wandelen en genieten van de sneeuw.
Toen ik terug ging naar het Hotel was de "Gastfrau"net bezig in de keuken gehaktballen aan het draaien voor het menu s'avonds.
Ik was toen al erg nieuwsgierig en vroeg haar of ik mee kon helpen en mocht kijken. "Kein problem".
Gehaktballetjes gekookt en daarna in een saus?
Heerlijk waren ze en s'avonds werd het geserveerd met rösti en een groene salade.
Echt winters en thuisgekomen natuurlijk geprobeerd de balletjes na te maken.
Lekker met een stamppot, frietjes, rösti, een salade, sperziebonen, wortelen enz.
Vanavond maak ik het met diepvries/spinazie à la crême en een gekookte aardappel.
Alles goed te prakken voor wederhelft, die was gek op de balletjes!
En voor de volgende dag ook heerlijk bij de lunch, balletjes-ragôut op brood!

INGREDIËNTEN                                  

Gehakt h.o.h. 500 gr.
Gehaktkruiden zakje/neutraal
Ui 1
Ei 1
Water met zout
Mosterd 1/2 eetl. afgestreken

Boter 30 gr.
Bloem 30 gr.
Bouillon 4 dl ongeveer
Eidooier 1
Koude melk 2 eetl.
Kappertjes 1 eetl.
Zout/ Peper
Evt. wat citroen

Schil en snipper de ui fijn.
Meng in een kom het gehakt, de gehakt-kruiden, 1 ei en de mosterd.
Maak hier met natte handen balletjes van ter grootte van een pingpongbal.
Breng in een ruime pan ongeveer 600 milliliter water aan de kook met een flinke schep zout.

Leg de balletjes erin en laat de balletjes op zacht vuur gaar worden in ongeveer 10 minuten.
Haal de balletjes er hierna uit.
Bewaar de rest van de bouillon. Je hebt dit nog nodig voor de saus en van de rest van de bouillon kun je een heerlijk soepje maken.
(Soepgroenten, vermicelli en 2 balletjes in stukjes gesneden voor bij de lunch of om een uur of vier)

Voor de saus:

Smelt de boter in een pan en roer de bloem erdoor met een garde tot het geheel een beetje kleurt.
Voeg dan de koude bouillon toe, goed kloppen zodat er geen klontjes ontstaan en laat de saus ongeveer 2 minuten zachtjes door koken.
Klop de eidooier los met de melk, haal de pan van het vuur en bind hiermee de saus verder.
Voeg de kappertjes toe en breng de saus op smaak met zout en peper.

Een klein scheutje citroen erover smaakt heerlijk fris.
Eet smakelijk en de groeten van Inez.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten