vrijdag 6 juni 2014

VARKENSROLLADE met PITTIGE BLOEMKOOL GORGONZOLA.

Af en toe duik ik mijn vriezer in en deze keer vond ik een varkensrollade. Met de datum erop hou ik alles in de gaten. Deze had nog een maand en heb hem de avond van te voren ontdooid n de koelkast.
Lekker braden en van de rest maak ik een heerlijk smeerseltje voor op brood.
Ik zal vast ook nog wat gorgonzola over houden en met een lik griekse yoghurt en fijn gemalen peper is dit koud heerlijk op je brood.
Met restjes kun je zoveel doen. Weggooien gebeurt bij mij niet vaak. Maak een salade of een smeersel!
Uitje, paprika erbij en eventueel verse kruiden en mayonaise.
Bloemkool heb ik wel eerst even gekookt, maakt het wat zachter en met slik problemen is rauwkost niet echt een goed idee.
Buiten is het heerlijk weer en volgens de voorspellingen houden we dit weer voorlopig aan. We eten minder, hebben meer trek in salades en willen geen uren in de keuken staan.
Als je toch wat meer wilt kun je er een aardappeltje of rijst bij eten.
Instant jus erbij of een sausje van de overgebleven gorgonzola met wat melk en room.
Extra dus, want gemalen kippen of varkensvlees wordt snel droog.

BOODSCHAPPEN

Varkensrollade
Roomboter
Kleine Bloemkool 1
Knoflook 1 teentje fijn gesneden
Bieslook 1 eetl. gesneden
Gedroogde pepertje 2 kleine in stukjes
Olijfolie
Zout, Paprikapoeder
Gorgonzola
Instant jus



De rollade uit de koelkast gehaald en op kamertemperatuur laten komen.
Bloemkool in roosjes snijden, wassen en met een bodempje water opzetten en 10 minuten laten koken en afgieten.
De rollade afdrogen met keukenpapier en insmeren met zout, peper en een beetje paprikapoeder.
Oven voorverwarmen op 180 gr en de rollade rondom aanbraden in roomboter.
Doe daarna de rollade in een braadslee, giet de jus erover heen en zet deze in de oven. Draai de oven terug naar 150 gr en braad de rollade gaar in ongeveer 1 1/2 uur. Prik voorzichtig met een pen, komt er helder
vocht uit dan is de rollade goed. Je kunt ook gewoon een snee met een mes erin maken en kijken of de binnenkant gaar is. Bak hem niet te droog.
Knoflook, bieslook en pepertje met 2 eetlepels olijfolie goed mengen in een kommetje.
De uitgelekte bloemkool in een vuurvast schaaltje doen en de kruidenolie hier over heen sprenkelen.
Zout en peper naar smaak en de gorgonzola hierover heen kruimelen. Lekker royaal, smelt vanzelf en geeft een pittige smaak. Ben hier echt een fan van.
Doe het schaaltje het laatste half uur bij de rollade in de oven, kaas smelt en de bloemkool krijgt een kleurtje.
Maak er wat instant jus bij met een extra klontje roomboter of  smelt wat room in een pannetje en verkruimel daar wat gorgonzola over.
De bloemkool en het vlees kunnen deze smaak goed hebben.

Eet smakelijk, geniet van het weer, voor mijn allerliefste dochter zeg ik "geniet van Frankrijk" en van het eten daar, van elkaar en kom veilig terug! Knuf.
De groeten van Inez.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten