dinsdag 26 augustus 2014

RODE KOOL, SUDDERLAPPEN en gekookte of gepureerde aardappelen.

Ik was alweer vergeten wat een werk het was om de rode kool te snijden en hoe hard die kolen soms kunnen zijn. Voor het gemak kocht ik vaak kant en klare rode kool in zakjes, maar kon het weer niet laten. Zo een mooie kool een plaatje waard!
Ik heb weer genoeg gemaakt, ook om in te vriezen dus.
Vanochtend de sudderlappen en nu staat de rode kool op, ongeveer 2 uren lang.
Ik heb voor de kool appels (heb je geen appels, appelmoes!!), pruimen en een wilde abrikoos gebruikt. Genoeg ervan op de fruitschaal en vroeger deed ik er nog weleens een schep abrikozen jam door. Zoet en fruitig, kinderen zijn er dol op.Mijn keuken ruikt lekker, winters eigenlijk. De geuren van kaneel, kruidnagel vullen het huis.
Aanlengen met maizena doe ik eigenlijk nooit, maar valt de kool te nat uit of niet zacht genoeg uit, kook het dan even door en leng het aan. Het glijdt dan wel beter door de keel!
Vandaag heeft mijn kooktoestel het werk gedaan.
Enne....ik heb een lief kaartje op zijn bord gedaan. Soms heb je dat nodig en je kan het nooit genoeg tegen elkaar zeggen.
"Grapjurk"was dan zijn reactie, maar ik ging voor die lach!

INGREDIËNTEN                                        

Aardappelen gekookt/gepureerd 2 pers.
Rode kool 1 kg
Ui 3x
Laurierblaadjes 2x
Appels 2x
Kruidnagels 2x
Kaneel 1/2 tl.
Zout en Peper
Kaneel en Suiker naar smaak
Azijn 2 eetl.
Water 1 dl.
Riblappen 1 pond                                  
                                                                                                   
Boter
Ontbijtkoek 1 plak
Appelstroop 1 eetl.
Scheutje Azijn

Aardappelen schillen, in stukken snijden en gaar koken in een bodempje water met het deksel op de pan in ongeveer 20 minuten.

RODE KOOL: de buitenste bladeren van de rode kool verwijderen, snij de kool in vieren en haal de stronk eruit. De rest fijn snijden/of raspen.
Schil de appels en snij ze in blokjes. Pel de ui en snipper die fijn.
Dit alles in 50 gram boter smoren.
Voeg hierna het laurierblaadje, snuf kaneel,de kruidnagels, zout, suiker en een scheutje azijn toe.
Roer goed door, leng het aan met water breng aan de kook. Zodra het kookt, vuur lager en laat dit met deksel op de pan in 2 uren gaar sudderen.
Na 2 uren, proeven en eventueel op smaak brengen met zout, suiker, kaneel of azijn. Ik zelf heb er nog een flinke klont boter door gedaan voor de smeuïgheid. I.p.v. water kun je ook een restje wijn gebruiken.
Haal het laurierblaadje, de kruidnagels eruit.    


SUDDERLAPPEN: Smeer het vlees in met zout en peper en braadt het vlees om en om aan in de hete roomboter. Voeg 1 gesnipperd uitje eraan toe en bak dit ook even aan. Voeg lauw/warm water toe zodat het vlees net onder staat. Het vlees schrikt dan niet en voorkomt taaiheid!
Voeg hierbij een scheutje azijn, 1 verkruimeld plakje ontbijtkoek, 1 laurierblaadje en een 1 eetlepel appelstroop aan toe. Ik had nog tomaten en ik heb er 2 aan toegevoegd.
Deksel op de pan en ik heb het lekker 4 uren laten sudderen op een laag pitje.

Maal en pureer van alles 1 portie apart. Zet een schaaltje jus, die je wat ingekookt hebt er bij op tafel.
Schep op en maak er weer een feestje van, heb je fruit gebruikt of nog wat lekkers liggen op de fruitschaal, maak dan een heerlijk toetje met koude griekse yoghurt!
Eet smakelijk en de groeten van Inez.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten