donderdag 28 augustus 2014

SCHOL in de magnetron met CITROEN BROCCOLI.

Jullie hebben al lang in de gaten dat ik een Jumbo-fan ben (althans van de Food Markt). Een à twee dagen werk ik daar en demonstreer nieuwe recepten die de chefkok Ton Verhaar weer heeft bedacht. Die man heeft in mijn ogen een super smaak en barst van de lekkere ideeën. Na mijn werk loop ik een rondje, doe mijn boodschappen en bij de visafdeling zag ik mooie pan-klare schollen. Aangezien gebakken schol niet meer zo goed ging met de slikproblemen heb ik deze bereid in de magnetron en mijn wederhelft vond dat heerlijk.
Ook had ik nog wat prei liggen en daar een bedje voor de vis van gemaakt. Na afloop van het bereidings-proces kun je dit altijd extra op het bord erbij doen of door de soep doen.
De broccoli lekker fris gemaakt met verse citroen, erg lekker dàt zure, met het zoute van de parmezaanse kaas.
Broccoli, sperziebonen enz. weer van alles in de aanbieding , goedkoop, lekker en seizoensgroenten op je bord!

INGREDIËNTEN                                    

Broccoli 350 gr.
Citroen 1
Parmezaanse kaas vlokken, naar smaak
Olijf olie Extra Vierge
Zout, Peper, Paprika poeder
Schol ongeveer 600 gr
Witte wijn scheutje
Ui of Prei als bedje
Peterselie
Roomboter

De schol gewassen onder de koude kraan en met keukenpapier goed afgedroogd.
Zout, peper en wat paprikapoeder (voor de kleur) erover gestrooid.
Halve prei, het witte gedeelte, gewassen en in ringen gesneden.
In een vrij grote schaal, waar de vissen in passen, een klontje roomboter, 1 eetlepel olie en een flinke scheut witte wijn gedaan. Zet deze schaal inde magnetron op 100 gr voor 1 minuut.
Haal de schaal uit de magnetron, roer dit alles door elkaar en leg de prei als een bedje in het midden.
Leg hierop de vis met de huid naar beneden. Besprenkel de vis met olijf olie en leg hier en daar een plakje citroen.
Heb je scholfilets gekocht, dan ongeveer 10 minuten op 100 gr. in de magnetron.
Ik heb een hele vis, dus meer bereidingstijd en die heb ik 25 minuten op 100 gr. in de magnetron gedaan.
Laat het niet te droog worden, de vis gaart nog een beetje na als die uit de magnetron komt!
Je kunt dit controleren door in het midden (bij de graat ) een klein sneetje te maken met een scherp mes en kijken hoever de garing is bij de graat.
Hou de vis warm onder aluminium folie zodra die klaar is en zet opzij.


Neem een flinke pan voor de broccoli vul deze met water en zodra dit kookt zout erbij.
Leg de schoongemaakte broccoli erin en kook dit tot de stelen zacht zijn.
Afgieten en in een schaal doen, pers een halve citroen uit doe dit erbij en strooi naar smaak de parmezaanse kaas erdoor en roer goed om.
Een gedeelte zal smelten, maar strooi er voor de gezelligheid nog wat kaasvlokken op en besprenkel dit met olijf olie. Peper kun je er ook over strooien, niet nodig volgens mij, net zo min als extra zout. De kaas is al zout genoeg.
Maal een portie van de broccoli- de vis is zo zacht die kan op het bord. Let op de graten!
Smelt wat extra boter door het overgebleven vocht in de schaal, beetje zout, scheutje wijn en wat fijn gesnipperde peterselie, breng aan de kook en leng dit eventueel aan met een beetje maizena. Doe in een sauskom op tafel.
De broccoli is wat droog en de saus hiervan is er heerlijk bij.
Geniet ervan, eet smakelijk en de groeten van Inez.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten