dinsdag 7 oktober 2014

BRUINE BONEN-SOEP met restjes vlees en ROOKWORST.

Het weer is er weer naar, het wordt kouder en de wind giert vandaag rondom mijn huis.
Tijd voor een lekkere warme soep met een broodje erbij.
Bruinebonen soep dus en ik had nog een restje gebakken kipfilet en die heb ik erbij gedaan.
Een paar krabbetjes of een stuk karbonades (eerst goed wassen, denk aan de stukjes bot die er nog aan kunnen kleven) is ook heerlijk in deze soep.
Helemaal weer in mijn element, simpel, lekker, voedzaam en weer die heerlijke geur in de keuken!
Ik heb een pot bruine bonen gebruikt van 460 gr, maar maak je dit met gedroogde bonen (erwten, linzen of bruine bonen ongeveer 250 gr.) was die dan eerst en laat het 1 nachtje weken in lauwwarm water. Zet de bonen dan op samen met de krabbetjes/karbonades en laat de bonen dan bijna gaarkoken.
Voor de rest volg je het eenvoudige recept.
Ook heb ik prei genomen i.p.v. soepgroenten, wat altijd goed is natuurlijk.
Bouillonblokjes gebruik ik ook graag in plaats van zout. Het geeft een vollere krachtige smaak aan je gerecht en ik denk dat dàt beter is dan zout. Wat je maar wilt, groente-, kip-, vlees-, tuinkruiden, biologische blokjes enz.

INGREDIËNTEN                                  

Gerookte Spekblokjes 125 gr.
Restjes vlees
Bruinebonen 1 pot à 460 gr.
Aardappelen 3 middel grote
Prei 1 grote
Uien 2 middelgroot
Rookworst 1/2
Zout, Peper
Azijn 1 eetl.
Lavas naar smaak
Blad seldrij
Bouillon i.p.v zout

Omdat ik een blik bruinebonen gebruik, heb ik eerst ongeveer 1 1/2 liter water opgezet in een ruime pan.
Spekjes erin en de restjes vlees, dit aan de kook gebracht tot het spek zacht is en de smaak in het water zit.
In de tussentijd de aardappelen geschild, gewassen en in blokjes gesneden.
Prei goed gewassen en in ringetjes gesneden, de uien geschild en gesnipperd.
Alle groenten bij het spekjes-mengsel gedaan en ongeveer 10 minuten laten sudderen tot de aardappel blokjes zacht zijn.


Pot bruine bonen met het vocht erbij gedaan. Daarna de in stukjes gesneden rookworst erbij.
Proeven, ik heb er een bouillonblokje bijgedaan i.p.v. zout. Peper naar smaak en 1 eetlepel azijn erdoor geroerd.
Lavas- naar smaak- 3 takjes uit de tuin gesneden, maar gedroogd is ook goed en de soep nog ongeveer een half uurtje door laten sudderen. De aardappelen en bonen moet zacht zijn en half uit elkaar vallen.
Snij wat blad seldrij fijn voor over de soep,
Geef er wat stokbrood bij, uit de oven of vers bij de bakker gehaald. Brood is goed te weken in de soep. Kan, mag, maar hoeft niet.
Maal 1 portie soep en doe in een kom, schep andere kom ook op, wat brood erbij en.......kijk naar buiten en denk dan;.....wij zitten droog, warm en gezellig bij elkaar met een heerlijke kom soep!
Geniet van elkaar en van het eten, eet smakelijk en de groeten van Inez.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten