dinsdag 21 oktober 2014

CURRY met BLOEMKOOL i.p.v. Rijst.

Vandaag ga ik voor een curry. Je kunt natuurlijk een zachtere variant nemen en er gewoon een kant en klare kerrie-saus door doen, of met Garam Marsala (mix van allerlei kruiden) en kokosmelk. Maar ik ga voor de curry-pasta van Patak. Potje blijft lang goed in de koelkast en met wat gember, knoflook en koriander heb je zo een verse curry. Vegetarisch, ook lekker met een gekookt ei, ik had nog een restje gegrilde kip en heb dat erdoor gedaan.
Maar wat ik afgelopen week op de televisie zag wil ik toch even uitproberen.
"Jamie" maakte van fijn gemalen bloemkool in de magnetron een vervanger van rijst. En aangezien rijst meestal te korrelig is, of het moet zowat tot pap gekookt zijn, en je wel weer eens wat anders wilt dan wéér die aardappel puree, is dit zeker het proberen waard.
Experiment gelukt dus. Breng wel de bloemkool op smaak met wat zout en peper en klontje boter.
Broccoli lijkt me ook een goede keuze hiervoor.
Lekker verse curry met kokosmelk en een bouillonblokje, verse koriander erover met een klein pepertje. Maar dat hangt van je eigen smaak af.
Bij zulke gerechten of rijst-schotels zet ik altijd een pot sambal-oelek op tafel voor de liefhebber. Iedereen kan naar smaak pakken en je houd rekening met de kinderen die aan tafel zitten.

INGREDIËNTEN                                    

Zoete Aardappel 1 flinke
Gember stukje 2 cm
Broccoli 1/2 struikje
Ui 1 flinke
Pepertje?
Knoflook 1 teentje
Olijfolie 1 eetl.
Curry pasta 1 eetl.
Water
Kokoscrème of melk
Koriander vers 2 takjes
Bouillontablet kip 1
Peper en Zout
Bloemkool 1/4
Restje vlees of kip

Was de zoete aardappel goed onder de kraan en snij deze in blokjes. Bak deze in 1 eetlepel olie rondom bruin.
Schil de ui, knoflook en de gember en snij in kleine stukjes.Rasp eventueel de gember.
Doe dit bij de aardappelen en bak even aan.
Voeg de curry-pasta, wat water (zodat alles nèt onderstaat) en de kokosmelk of creme toe. Niet teveel kokosmelk, ik doe meestal 1cm van een kokosblok afsnijden.
En voeg het pepertje toe als je dat wilt. Ook het bouillonblokje kan erbij.
Proef.., moet er meer zout of peper bij?
Bij Patak's curry-pasta heb je zout nodig. Dus let op, en daarom zeg ik zo vaak proeven!
Meestal is de pasta al gezouten en geconcentreerd.
Voeg de kip of vlees restjes erbij die je hebt en laat dit ongeveer 15 minuten sudderen op een laag pitje.
Voeg naar smaak peper en als laatste wat fijn gesneden koriander toe.
Droge koriander is ook goed, gebruik dan 1 theelepel hiervan.

Maal de gewassen bloemkool fijn in de maler en zet dit afgedekt in de magnetron, 8 minuten op 800.
Haal de bloemkool eruit, let op de stoom, en breng op smaak met zout, peper en een klontje boter.

Schep de bordenop.
Maal 1x  een portie van het curry-mengsel met extra saus en doe dit samen met de bloemkool op een bord.
Andere bord: curry-mengsel met de bloemkool.
Jullie weten het hè, ik ben een liefhebber van koude Chablis. Heerlijk tijdens het koken een glaasje en bij het eten nogmaals een glaasje. Super toch?
Dan wens ik jullie eet smakelijk en de groeten van Inez.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten