donderdag 6 november 2014

Vandaag wil ik toch wat schrijven, geen recept, maar een noot van mij.

Maar......nog wel even een kijkje op de borreltafel als we visite hebben. En soms neem ik het mee als we ergens naar toe gaan, want ik wil er anderen niet mee lastig vallen en het is zo meegenomen. Gezellige glaasjes heeft iedereen.(om het in te presenteren)
Dit is maar een voorbeeld, je kunt zoveel pureren/malen.

KOMKOMMER fris                                           Doe dit ook zo met TOMATEN, vergeet de pitjes
Stuk komkommer, geschild, zonder pitjes                      er niet uit te halen!
                                          in stukjes gesn.
Stukje gesnipperde ui
Scheutje azijn
Peper/Zout naar smaak
Klein schepje suiker


Pureer/maal dit in de blender-ijskoud is dit het lekkerst en presenteer het in gezellige glaasjes/borrelglaasjes met een takje groen van kruiden.

Of koop een stukje fijne PATÉ en vul hier een glaasje mee met een mooi lepeltje erbij.
Fricandeau, ossenworst, katenspek, ham fijnmalen en eventueel met een roomkaas mengen.
Hoeft niet, maar tegenwoordig zijn er zoveel spreads of smeerkazen te koop met een smaakje, kant en klaar, daar kun je alle kanten mee op.
Staat gezellig, nodigt uit tot eten en maak je meer glaasjes dan weet ik zeker dat de andere gasten ook mee doen en hij of zij hapt gezellig mee.

Ik verbaas me er soms over, dat bij de meeste kookprogramma`s op televisie de groenten vóór de bereiding niet gewassen worden.Wassen hoort erbij ook al zijn de groenten biologisch, denk aan zand, uitwerpselen van de vogels die overvliegen, roet enz.
Waarom doen ze dit niet?
Dit is best belangrijk vooral voor de patiënt, maar ook voor de gewone man. Dit wil je niet in je eten hebben of het zand tussen je tanden horen knarsen.
Geen handschoenen aan begrijp ik wel, dit doe je thuis ook niet als je kookt maar niet wassen ??????

Ook kijk ik altijd reikhalzend naar de maandelijkse supermarkt uitgaves uit. Dat is echt SUPER!
Het is goed voor een idee en laat je fantasie weer aan het werk gaan. Ik word er altijd door geïnspireerd.
Bijna alle recepten kun je malen/pureren en door het leuk te presenteren krijg je vanzelf zin om het op te eten.
Begrijp best, dat wanneer je alleen bent, ziek en niet optimaal funktioneert je dan helemaal geen zin hebt om te koken. Probeer dan op de dagen dat je je iets beter voelt een extra voorraad in de vriezer te maken. Kook wat extra en maal dat dan voorruit, datum en naam van het gerecht erop.
Vers is het lekkerst en ik hoor vaak genoeg, dat er wel gemalen maaltijden te krijgen zijn maar dat die zo naar de gaarkeuken ruiken!
Vooral alleenstaande/zieke mannen die helemaal geen zin hebben om te koken, zich ziek voelen en dan maar gauw het laten voor wat het is. Of niet voldoende variatie binnen krijgen.
Ik probeer hier een oplossing voor te vinden en ben ermee bezig.
Zo gauw er nieuws is, zet ik het op de site.
Maar.....hebben jullie een idee of in de praktijk iets mee gemaakt wat ook een goede oplossing is, dan hoor ik het graag.

De foto's die ik maak van de recepten zijn niet professioneel, maar ik probeer het zo goed mogelijk weer te geven.
Excuses daarvoor.

In sommige recepten ga ik  ervan uit dat iedereen een andere smaak heeft.
Zout o.a. is ook zoiets, soms mogen mensen geen of weinig zout, gebruik dan meer kruiden. Vers of droog opgelost in wat olie of water voor de stroefheid.

PROEVEN ziet u ook meerdere keren staan. Dat is heel belangrijk en beter eerst iets minder zout en kruiden zodat je er later nog wat aan kunt toevoegen.

Seizoens-producten- goedkoper,zo van het land, vers.
Probeer de turksewinkel voor aparte groenten of de markt.
Indische winkel is ook mijn favoriet en je kunt er zo heerlijk rond snuffelen.
Kruiden, pasta`s, mixen. Lees de beschrijving en heb je vragen, vraag het de eigenaar. Vaak heb je van de kruidenmixen niet zoveel nodig.
De indische-winkel is voor mij bekend terrein, maar bij de turkse-winkel kwam ik er ook achter dat het rundvlees en het lamsvlees van hun heerlijk is. Goedkoper, supervers (zelfde dag nog geslacht) en mals. Ik mocht zelfs achter kijken en ze hebben mij uitgelegd hoe ze de dieren slachten en waar. Schoon dat het er was! Maar die lieve meneer zei me wel dat ik beter niet kon kijken hoe of wat, omdat wij in Nederland dit niet gewend zijn(de rituelen). Ja, en ik ben geen activist en ik kijk ook niet hoe onze koeien geslacht worden dus.....

Zorg ook voor voldoende vitamines en romigheid in het eten.(eiwitrijk!)
Voor mezelf zet ik vaak wat apart (teveel romigheid is niet goed voor lijf en lijn).
Vaak verliest patiënt gewicht door ziekte, operaties en weinig eetlust.
Maak voor hun het extra lekker met kazen, roomboter, slagroom, volle yoghurts enz. En vergeet vooral de smaakmakers niet!

De recepten die ik maak eet ik zelf altijd op en aangezien mijn maatje er niet meer is, breng ik de gemalen porties die ik maak meestal naar een keurig heertje verderop, die problemen heeft met zijn tanden/kiezen en kaak. Die is er zo gelukkig mee, geniet ervan en is zo dankbaar.
Maar soms doe ik het gewoon ook in de soep, want weggooien doe ik niet of........ mooie ballen ervan draaien en er "bourgondische ballen"van maken.

Jullie zien het, geen recept, alleen deze "note"van mij vandaag.
Vraag en je krijgt antwoord, suggesties en ik reageer.
Ik wens je/jullie een fijne dag toe en de groeten van Inez.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten