dinsdag 4 november 2014

ERWTENSOEP II.

Er staat al ergens een erwtensoep genoteerd, maar deze is erg simpel en makkelijk.
Aan dit recept kun je nog zelf seldrij stengels en blokjes aardappel toevoegen. De aardappel is echt om te binden en voor mij is deze soep dik genoeg.
Qua vlees zijn extra spekblokjes en een speklap ook heerlijk. Maar dat had ik niet in huis.
Met een lik sambal en wat gekookte rijst is het mijn lievelingskostje, maar dat zullen mijn indische roots wel zijn.
Ik weet het nog als de dag van gisteren, dat ik was uitgenodigd om bij een vriendinnetje te eten en dat ik vroeg of ze ook sambal hadden. Daar keken ze echt raar van op en....dat eet je toch niet bij de erwtensoep? Maar in indonesië was dat heel gewoon en heb je indische kennissen vraag dat eens!
Deze soep is makkelijk te pureren en erg voedzaam door alle groenten die je erin doet.
Stokbroodje/brood zonder kostjes erbij en maak er dan een smeerseltje van katenspek bij, door gewoon de katenspek te pureren.
Vanochtend vroeg met dochter en kleindochter mee geweest naar de zwemles van het prulleke.
Daarna geshopt en geluncht en ja hoor ik wist het al, het werd een latertje en dan is zo'n pan soep een uitkomst. En extra heerlijk als je hem een dag van te voren maakt.

INGREDIËNTEN                                    

Spliterwten 250 gr
Schouderkarbonades 2 st
Laurierblaadje 1
Bouillontablet 1
Winterwortel 1
Prei 1
Knolseldrij 1/2
Ui 1
Bladseldrij paar stengels
Rookworst 1
Zout en Peper

Evt. spekblokjes en aardappelblokjes

In een ruime soeppan de spliterwten wassen en daarna met ongeveer 1 1/4 liter water opzetten met het laurierblaadje, bouillontablet (rund) en de 2 gewassen schouderkarbonades.
Wassen zodat de losse botsplinters er niet meer aan zitten, dit wil je niet in je eten en bij ons is het helemaal oppassen geblazen met die splinters.
Laat dit rustig 1 uurtje sudderen nadat alles aan de kook is gebracht. Haal af en toe het schuim eraf.
Peen en prei schoonmaken/wassen en in stukjes snijden.
Ui schillen en snipperen.
Knolseldrij schillen en in stukjes snijden.

Haal de karbonades na 1 uurtje uit de pan en snij in stukjes, haal eventueel de zenen en vetrandjes weg en voeg deze weer toe in de pan.
Alle groenten, na 1 uurtje bij de erwten doen, laurierblaadje eruit halen en ook dit onder een zacht vuurtje in 20 minuten gaar laten worden.
Vergeet niet af en toe te roeren.
Snij de rookworst in plakjes en doe die ook bij de soep.
Heb je spekblokjes kook die dan mee met de groenten.
Proef....zout en peper erbij?
Doe de gesneden, gewassen bladseldrij er als laatste bij en laat even meekoken.
Deze soep is heerlijk als je hem een avond/dag van te voren maakt en.......zoals ik al eerder zei - heerlijk met een lik sambal, stukje brood, roggebrood en een smeersel van katenspek.


Storm, erwtensoep ....m'n liefje, m'n duifje wat wil je nog meer???
Eet smakelijk en de groeten van Inez.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten