donderdag 8 januari 2015

SURIMI/KRAB-MAIS SOEP.

Een grote peen/wortel had ik nog liggen en we eten al vaak genoeg wortel met aardappel puree, dus maar een combinatie bedacht voor een soepje. Lekker met wat brood erbij, snel klaar en we hebben afgelopen maand al zoveel extra's naar binnen gewerkt dat dit makkelijk kan.
Wortel is zo goed te combineren, het is zoet, voedzaam en samen met ui een heerlijke combi.
Uit de vriezer wat verse kippenbouillon gehaald en ik zag meteen nog wat surimi ( nep krabvlees) liggen en het idee was snel geboren voor een heerlijk soepje.
Blikjes mais, doperwten en bonen heb ik altijd in huis, is altijd makkelijk voor als je de deur niet uit kunt of uit wilt.
Prei is in dit soepje ook heerlijk i.p.v. uien (of met uien) en eigenlijk "hoe meer groenten hoe beter".
Kijk in je voorraad kast!
Ik ga straks langs mijn "vriend"de Turk kijken wat hij heeft liggen in zijn supermarkt.
En wat krab betreft: een blikje is net zo lekker, of maak een combinatie van blik én surimi.

INGREDIËNTEN                                                  

Ui 1 grote
Bouillon (kip) 1 ltr
   blokje of vers
Surimi 8 staafjes
Peen 1/2
Aardappel 1 grote
Kookroom
Bieslook
Peper/zout
Ei 1
Mais 150 gr blik
Olie 1 eetl

Brood/Stokbrood

Schil, snipper de ui en wortel en snij deze in kleine stukjes. Bak dit aan in 1 eetlepel olie in een flinke soeppan, ongeveer 2 à 3 minuten.
Schil de aardappel en snij deze in kleine blokjes en bak even mee.
Giet hier de kippen bouillon bij, roer goed door en laat dit 10 minuten door pruttelen op een zacht vuurtje.
Pureer de helft van de maiskorrels fijn en voeg dit toe samen met de rest van de maiskorrels aan de bouillon.
Snij de surimi in stukjes en de bieslook fijn.
Voeg dit ook toe aan de bouillon.
Roeren en proeven, zout erbij, peper?
Laat de soep nog even door pruttelen tot de aardappel zacht is.
Vuur uit en roer/klop met een vork of klopper een heel ei door de warme soep heen.
Voeg scheutje kookroom toe, proef en warm het brood op in de oven.

Pureer de soep voor de helft ( ik heb een klein pannetje gepureerd, zodat ik genoeg over heb voor een extra portie in de vriezer).
Schep de soep in gezellige kommen en geef er het brood mèt of zonder korst bij.
Eet smakelijk en de groeten van Inez.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten