dinsdag 6 januari 2015

Fris GEHAKTPOTJE met TOMATENBLOKJE en DOPERWTEN.

Allereerst de allerbeste wensen voor 2015 en voor velen een beter, makkelijker jaar toegewenst!
Laten we proberen van alles te genieten, van elkaar, dingen/mensen om u heen en vooral: laten we het eten niet vergeten!
Ik hoop dat de feestdagen "lekker"verlopen zijn en u er ook van heeft kunnen genieten.
Vandaag is het weer tijd om terug te gaan naar de dingen van alledag, zo ook het eten bereiden en opeten.
Bij mijn recepten zet ik meestal aardappel puree, omdat mijn maatje alleen aardappel puree kon velen. Dit ga ik niet meer bij de recepten zetten. U kunt zelf wel bedenken wat u erbij wilt eten, een pasta, stukje brood, rijst of iets anders toch?
Aardappelpuree weten we nu wel allemaal te bereiden, ook met de extra's zoals roomboter, slagroom, kruiden.
Een gepofte aardappel bijvoorbeeld, heerlijk met een lepel crême-fraiche!
Welke consistentie u voor het gerecht nodig heeft weet ik ook niet, maar begin met de fijnste stand van de maler en probeer zo tot een goede consistentie te komen. Maak het gerecht smeuïg genoeg en zorg dat er altijd saus of jus binnen bereik is. Desnoods een klontje gesmolten roomboter.
En zorg er altijd voor dat het gerecht er "gezellig", smakelijk uitziet. Geen grauwe massa op het bord of in het kommetje!
Ik probeer u op een idee te brengen en wat makkelijke recepten aan te dragen die toch voedzaam en smakelijk zijn. Ook recepten die, als er visite langskomt, kunnen aanschuiven en mee eten.
Ik begin het nieuwe jaar met een fris recept met gehakt. Die kun je met van alles wat je wilt combineren zoals brood, aardappel puree, spaghetti enz.
Ikzelf maak dit vanavond met geroerbakte spinazie, zo uit de wok op tafel.

INGREDIËNTEN                                      

Ui 1
Knoflooktenen 2
Olie 2 eetl.
Gemberpoeder 1 tl
Gehakt h.o.h. 250 gr
Cayennepeper 1 tl
Zout en Peper
Tomatenblokjes 400 gr
Doperwten 200 gr
       (diepvries of blik)
Limoen 1 uitgeperst
Verse Koriander gesnipperd
              3 eetl.

Snipper de ui en de knoflooktenen. Verhit de olie in een pan en bak de ui hier ongeveer 3 minuten aan.
Voeg dan de knoflook en gemberpoeder toe en roer goed door.
Daarna het gehakt, de cayennepeper, zout en peper naar smaak en bak alles rul.
Goed roeren en is het gehakt rul dan de tomatenblokjes met het sap erbij.
Voeg dan de doperwten en het sap van de limoen toe. Roer goed door en laat dit alles ongeveer nog 10 minuten door pruttelen.
Vuur uit, proeven : zout en peper erbij?
Voeg als laatste de gesnipperde koriander toe en roer door.

Vanavond geef ik er lekker geroerbakte spinazie bij.
Olie in een ruime pan, heet laten worden, knoflookje en uitje gesnipperd erbij. Roeren/wokken en dan de gewassen bladspinazie erdoor. Slinkt snel, peper en zout erdoor ét voîla.....

Pureren wat er gepureerd of fijn gesneden moet worden en de borden opscheppen.
Eet smakelijk en de groeten van Inez.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten