dinsdag 10 maart 2015

HOLLANDSE CURRY STAMPPOT met DRAADJESVLEES.

Sudder/draadjesvlees heb ik gemaakt zoals eerder in de recepten beschreven. wèl heb ik er extra een snufje Râs al Hânout aan toegevoegd.
Ik ben gek op die geuren, zoet, kruidig en het geeft jou en het huis een heerlijk warm gevoel.
De porties die ik over heb van het suddervlees ( ik maak vaak extra veel) geef ik dan een extra twist.
Een tomaatje er extra door, wat seldrie, een lente-uitje enfin je kunt er iedere keer een andere draai aan geven. Ook een super saus voor door de spaghetti!
Voor deze stamppot kun je verschillende groenten nemen, bloemkool, peultjes, wortelen, prei alles wat voorhanden ligt of wat je lekker vind.
Ik maak alledaagse gerechten en probeer die zo voedzaam mogelijk te maken maar.... het oog wil ook wat.
Probeer er toch iedere keer een feestje van te maken, de patiënt heeft vaak al geen zin om te eten en schep niet al te grote porties op.

INGREDIËNTEN                                

Sperziebonen handvol
Worteltjes 10 st
Aardappelen 2 grote
Rode Ui 1
Knoflook 1 teentje
Olijfolie
Zout/Peper
Curry-pasta 1 theelepel
Kokosmelk

Topje van de wortelen en sperziebonen afhalen, wassen en de groenten in stukjes snijden.
Schil en was de aardappel en snij deze ook in stukjes.
Kook de groenten en de aardappelen apart van elkaar gaar.
Schil en snipper de ui en knoflook fijn.
Bak dit in wat olijfolie zacht en glazig.

Voeg 1 theelepel van de curry-pasta toe en roer goed om. Daarna de kokosmelk erbij. Hier heb ik geen hoeveelheid bij gegeven, een klein blikje is al voldoende, het moet niet overheersen.
Proef..... zout en peper erbij?
Voeg indien nodig wat water toe, niet teveel, want we stampen de aardappels erdoor. (Dit is in plaats van de room en het klontje boter wat normaal door de puree gaat)
Haal de pan van het vuur en stamp de aardappelen fijn en roer de uienmassa er goed door, zodat je een smeuïge puree krijgt.
Proef en kijk of er nog iets bij moet aan zout of peper.

Ik heb mijn sudderlapjes opgewarmd en er een snufje Râs al Hânout aan toegevoegd.
Maal 1 portie van het vlees en 1 portie van de stamppot en dien het gezellig op.
Helemaal in de oosterse geuren past daar goed een robuust rood wijntje bij vind ik.
Eet smakelijk en de groeten van Inez.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten