dinsdag 24 maart 2015

VERSE TOMATENSOEP.

Eigenlijk had ik nog helemaal geen idee van wat ik zou klaarmaken vandaag. Meestal inspiratie door te kijken in de winkels. En vandaag lagen er zoveel mooie tomaten voor mijn neus ( en aangezien ik vandaag niet zo'n zin had om uitgebreid te koken), dacht ik meteen aan een lekkere gevulde verse tomatensoep. Een soep zoals ik die ook vroeger kookte, eigenlijk ouderwets.
Maar deze soep kun je ook makkelijk als een basis voor je tomatensaus of spaghetti gebruiken.
Maak een flinke pan, pureer de helft en doe de andere helft apart in bakjes in de vriezer. Altijd wat bij de hand, voor lunch of om verder te verwerken.
Één pan op tafel met wat bruin stokbrood besmeerd met een knoflookteentje. Geroosterd is nog lekkerder , maar dit lukt niet voor diegene met slikproblemen.
Toen de soep klaar was heb ik een pannetje gepureerd en apart gezet. Heb je teveel, invriezen!
Het zonnetje schijnt en nu ik er voor sta om het klaar te maken, heb ik er eigenlijk ontzettend zin in om te koken.
Een mens zit raar in elkaar eigenlijk.
Vandaag heb ik wat zaadjes peterselie, bieslook en pepertjes in wat aarde gedrukt. Hoop ze binnenkort te kunnen verpotten als de zaadjes opkomen.
Zodra je uit je luie stoel komt en weer wat gaat doen, krijg je gelukkig weer wat energie.

INGREDIËNTEN                    
                         
Tomaten 1 pond
Uien 2 grote
Spekjes 50 gr
Boter
Tomatenpuree 2 eetl
Vleesbouillon pot of van
        een blokje 7,5 liter
Zout/Peper
Suiker
Paprikapoeder 1 tl
Verse peterselie 1 handje vol
Thijm
Gemengd gehakt 2 ons
Crême-frâiche bekertje 150 gr

Ontvel de tomaten. Dompel ze even in kokend heet water en laat ze schrikken dan gaat dit makkelijker.
Kroontje verwijderen en snij de tomaten met pitjes en al in kleine blokjes.
Schil en snipper de uien.
Neem een ruime pan/soeppan en bak de spekjes in 1 eetlepel boter glazig.
Voeg daarna de blokjes tomaten en de gesnipperde uien toe en stoof dit even mee.
Roer hierna de tomatenpuree erdoor en bak de zuurte van de puree eraf.
Voeg de bouillon toe en laat dit alles ongeveer 5 minuten door koken.
Daarna zout, peper, paprikapoeder, thijm 1 eetlepel en 2 tl. suiker aan de soep toevoegen.
Proef kan er iets aan toegevoegd worden qua kruiden  of zout?
Maak het gehakt aan met wat zout en peper, draai er balletjes van en doe deze ook in de soep.
Laat de soep nog 5 minuten zachtjes doorkoken.


Hak een handvol peterselie fijn en strooi deze ook in de soep.
Pureer een  gedeelte van de soep en zet de rest de pan lekker op tafel.
Crême-frâiche op tafel en geef er warm bruin stokbrood bij besmeerd met een teentje knoflook.
Lekker soppen en genieten.
Eet smakelijk en de groeten van Inez.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten