donderdag 26 maart 2015

FRITTATA met verschillende GROENTEN.

Soms ga ik naar de groenten afdeling van de supermarkt en krijg ik vanzelf inspiratie of vind ik aanbiedingen.
Zoals nu -  aubergines, broccoli, courgette, worteltjes en lente-uitjes en dat allemaal voor maar 4 euro! Dat vraagt om een frittata!
Groenten die niet binnen 10 minuten gaar worden even voorkoken dus. En dat is echt nodig voor wederhelft. Ik kook ze zo zacht mogelijk, maar dat het nog wel z'n structuur blijft behouden.
Geen pureren, zodat alles fijn te prakken is met een vork.
Ik heb er lekker wat flintertjes gerookte zalm bijgegeven en natuurlijk ons glaasje wijn!
Wèl heb ik er een kommetje kippen-bouillon bijgegeven voor de smeuïgheid mocht het te droog worden.
Zo blijft de smaak behouden en glijdt het eten makkelijker naar binnen.

INGREDIËNTEN                        

Worteltjes 10 st
Broccoli 1 stronk
Courgette 1/2
Aubergine 1/2
Ui 1
Lente-uitjes 3 st
Zout/Peper
Suiker 1 tl
Eieren 3 st
Crême-frâiche 2 eetl
Olijfolie

Was en snij de uiteinden van de wortelen. Snij in plakjes.
Broccoli in roosjes snijden en wassen.
Courgette en aubergine wassen en in stukjes snijden.
Schil en snipper de ui.
Zet de wortelen en broccoli op met een bodempje water en kook dit in 10 à 15 minuten gaar. Giet het daarna af.
Bak in een andere pan de courgette, aubergine en ui in een beetje olie aan.
Strooi hier zout en peper over.
Zodra dit begint te kleuren de uitgelekte broccoli en wortelen toevoegen. Roer goed om en proef, zout, peper? Voeg daarna de suiker toe en blijf roeren, maar roer de groenten niet stuk!
Klop in een schaaltje de eieren los met de crême-frâiche en wat water en zout/peper.
Smeer een vuurvaste schaal in met wat olie, doe de groenten erin, druk wat aan en giet het ei-mengsel over de groenten.

Schuif nu de schaal in een voorverwarmde oven op 200 gr ongeveer 20 à 25 minuten zodat de bovenkant een beetje kleurt en de eieren gaar zijn.
Beetje zalm erbij gegeven, feestelijk toch?

Bij ons was het prakken met een vork, maar even in de maler met een kopje instant kippen-bouillon erbij is misschien makkelijker om door te slikken!
Ik wens U smakelijk eten en de groeten van Inez.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten