donderdag 12 maart 2015

WITLOF met VIS-PUREE.

Met witlof kun je alle kanten op. Een salade, geroosterd ( wordt het lekker zoet van), of gewoon ouderwets gekookt met een snufje nootmuskaat.
Eten we vanavond weer gezellig uit dezelfde schaal en hoef je niets apart te pureren want het is makkelijk te prakken en zacht.
Pangasiusfilet is graat-loos en die heb ik gestoofd met water en een scheutje azijn. Tja, waarom weet ik niet, dat ik er altijd een scheutje azijn of citroen door doe. Waarschijnlijk voor de vislucht. Ik weet in in ieder geval wèl dat mijn moeder het altijd deed, Dus.......
De peterselie uit mijn tuin heeft de vrieskou goed overleefd en ik heb er maar meteen een royale handvol door gedaan.
Het was gisteren en vandaag weer genieten in de tuin.
Mijn vliegengordijn meteen opgehangen, want met mijn deuren open kwamen "de vriendjes"meteen op bezoek.
In mijn hoekje in de tuin is het heerlijk warm en buiten smaakt je koffie extra lekker.
Maar we gaan weer aan de slag, zodra de zon weg is koelt het snel af, trouwens........ diner-time!

INGREDIËNTEN                            

Aardappelen 3 grote
Pangasiusfilet 2 st
Mosterd 1 à 2 tl
Peterselie handjevol/vers
Zout/Peper
Nootmuskaat
Roomboter
Kookroom
Witlof 3 struikjes

In een klein laagje water met een scheutje azijn de pangasiusfilet zachtjes laten garen. Dit duurt ongeveer 3 minuten. Giet af en laat afkoelen op een bord.
Schil, was en snij de aardappelen in stukjes en zet het op met een bodempje water. Zodra de aardappelen gaar zijn, afgieten en even droog-stomen.
Stamp het fijn en voeg een klontje boter en een scheutje kookroom toe. Roer, voeg dan naar smaak zout, peper, peterselie en de mosterd toe. Proef....... begin eerst met 1 theelepel mosterd, je kunt altijd meer mosterd toevoegen!
Breek met je vingers de afgekoelde vis in stukken en roer dit ook door de puree. Proef weer, zout genoeg?

Ik heb de puree in een vuurvaste schaal en even in de oven gedaan terwijl ik met het lof bezig was.
Dit hoeft niet, maar de puree blijft zo wel lekker warm.
Haal de lelijke blaadjes van het lof af. Snij doormidden, bittere kern eruit en snij verder het lof in stukjes.
Zet op met een bodempje water en kook het gaar.
Giet af en roer er een klontje boter, zout en een snufje nootmuskaat door.
Proef... alles naar smaak?

Lof is zacht genoeg om te prakken zolang je er geen grote stukken van snijd.
Zet de schaal en het lof op tafel.
Eet smakelijk en de groeten van Inez.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten