dinsdag 21 april 2015

NOTE.

Lieve mensen,
Ik krijg verschillende mails en reacties op mijn schrijven en recepten. Fijn, dan weet ik dat het leeft en mijn bloggs gelezen worden.
Ik probeer alles te beantwoorden en zijn er medische vragen dan zend ik die door naar, of de diëtiste of de behandelend arts.
Vragen over de recepten en de bereiding daarvan zijn mijn deel. Door de ervaring met mijn wederhelft, weet ik ongeveer wat wel mogelijk is en moeizaam gaat/of helemaal niet mogelijk is!
Niet iedereen is gelijk wat ziektes betreft en ook in de kracht van het ophoesten in de keel en in het doorslikken zit heel veel verschil.
Zo ook de consistentie van de voeding dat verschilt ook erg per persoon.
Maar ik ben ervan overtuigd dat je heel ver komt met je gezonde verstand en instinct.

Deze vraag ben ik nu al 3x tegengekomen :" Ik moet de nutri-drankjes drinken om op gewicht te blijven, maar die zijn qua smaak alleen maar zoet. Er is geen hartige versie van en ik word er soms misselijk van!"
Ik heb met de diëtist van nutricia aan de lijn gehangen. Ze heeft mij wat foldertjes toegestuurd, maar dat was erg weinig informatie. Alleen informatie over de inhoud van de flesjes en op mijn vraag waarom er geen hartige versie van bestond antwoordde zij : Heel ander procedé, extra kosten, verschillende sterilisatie problemen enz.
Dus voorlopig maar zelf aan de slag met gezellige glaasjes maken voor de borrel en smeersels voor op de boterham!
NIET i.p.v. de flesjes, maar voor tussendoor!
IJskoud de lekkerste met een hartige smaak en bespreek het met je diëtist/diëtiste.
Onderaan geef ik wat suggesties voor hartige tussendoortjes.
Wat bekend is van de nutri-drink flesjes is, dat je het in kunt vriezen of warm kunt maken. (chocolade -ijs of warme chocodrank, koffie idem dito)
En wat dacht je ervan om heerlijk gepureerd vers fruit extra aan de flesjes toe te voegen?
Aardbeien en peren ; pitjes/korreltjes!!!!Liever niet.
Meloen, appel, banaan, papaya, kiwi kortom verschillende vruchten ijskoud erdoor vult en het is voedzaam. Maak lekkere shakes in de blender.
Heerlijk in de zomer en daar bovenop een flinke dot slagroom.

Doe eens gek: scheutje rum, whiskey, likeur, honing er extra door. Smaak, vitamientjes en voedzaam dus.
Hebben jullie zelf een goed idee of maak je iets lekkers, mail me zodat ik het kan delen met mijn lezers! Er zijn meer mensen met slikproblemen dan je denkt, samen kunnen we het leven lichter maken voor hen die problemen met slikken hebben.
En ja, ik weet het, heb ook vaak momenten gehad dat ik dacht :wéér pureren, weer extra werk, maak een voorraadje van alles zodat jet het alleen uit de vriezer hoeft te pakken als jezelf een bad-day hebt!
Mij is opgevallen dat ik ook een reactie van een moeder kreeg, die veel pureerde, minder kruiden gebruikte en zout en dat die ook gebruik maakte van mijn site voor haar baby. Leuk, ja i.p.v. potjes is vers altijd beter. In tijd van nood kan het altijd, maar maak tijd hiervoor.

Hier dus de tips voor hartige smeersels voor op de boterham, of gezellige glaasjes voor bij de borrel en tips voor gekleurde aardappel-puree met lekker veel groenten, dan heb je alleen nog een stukje vlees of vis nodig.

Basis voor de smeersels: Griekse of volle yoghurt
                                         Zuivelspread
                                         Lemon/Citroensap
                                         Evt. zout en peper

Zorg dat de smeersels ook echt smeerbaar zijn of makkelijk op te lepelen uit een glaasje. Meng het goed oor elkaar.
Met wat water krijg je het ook goed vloeibaar. Olijfolie (extra vierge) en knoflook geeft extra smaak en gebruik lekkere verse kruiden.
De hoeveelheid yoghurt en zuivelspread hang af van je smaak. Ik zelf gebruik meer zuivelspread dan yoghurt.

VARIATIES;

Tapenade : olijf of tomaten met stukjes gemalen chorizo zonder vel!

Katenspek,  peterselie gemalen met gepureerde knoflook.

Seldrij, ontvelde tomaten en stukjes ham alles gepureerd.

Uitje, knoflook, komkommer gemalen met een lepel mayonaise.

Smeerkaas en chil-saus.

Restjes gemalen vlees/kip of vis, uitje, kappertjes en augurkjes ook gemalen.

Gedroogde paddestoelen in water geweekt, ruccola en knoflook fijn gemalen.

Ontvelde tomaten, balsamico-azijn, uitje gemalen.

Gewokte spinazie, tomaten, uitje gemalen.

Gekookt eitje geprakt, kerrie-poeder met wat zout en peper.

Restjes vis fijn gemaakt met mosterd en dille.


Maak eventueel een grotere hoeveelheid ook voor jezelf of gasten die komen. Staat gezellig en garneer de glaasjes dan mooi. Serveer het koud.


AARDAPPEL-PUREE mèt:

Bloemkool gekookt, zachtjes gebakken gehakt, ham, fricandeau, appelmoes, gegrilde paprika, gebakken aubergine, rucola, uien, courgette, doperwten er is zoveel keus, staat gezellig, bomvol vitamines. Sommige groenten moet je fijn prakken of pureren, maar breng het op smaak met verse kruiden/munt enz. Doe er een likje mosterd door, kerrie-poeder of chili-saus.
Je zult zien dat je iedere keer een palet aan kleuren hebt en durf te experimenteren!
Er zijn zoveel verse groenten te koop of bij de boer te halen, ik ga ze niet allemaal opnoemen en ik weet zeker dát al ben je geen echte kok, je hier zeker punten mee scoort aan tafel.

Veel plezier met het proberen van de recepten, ben benieuwd naar de reacties!
Groeten van Inez.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten