donderdag 30 april 2015

LUMPIA/LOEMPIA.

"Wat zou ik weer zin hebben in jouw loempia's"
Ja, maar hoe los ik dat op. Ik, die loop te verkondigen dat alles te malen/pureren is? ( behalve noten)
En die gek is op die glimlach om z'n lippen en hem graag, o zo graag wil verwennen met het eten wat hij lekker vindt, om zo toch aan te sterken en wat gewicht erbij te krijgen.
Mijn grijze massa maar eens goed laten draaien.....
Waarom ook niet, alles is tè malen en pureren, dus ook de vulling, alleen het velletje is té krokant.
Ik ga het gewoon doen, mijn vriezer biedt altijd uitkomst als het eten niet goed gaat en een soepje is er altijd. Wie niet waagt.....
Voor hem heb ik de vulling gemalen en voor ik het pakketje dichtvouwde er een extra klontje boter in gedaan voor de smeuïgheid.
Het leek wel pakjes-avond. De tafel gezellig gedekt, kaarsjes, sausjes op tafel en er maar meteen een cd met indische -muziek bij opgezet.
Mijn wederhelft kon zo uit de loempia de vulling uitlepelen en overgieten met saus en genoot, ik ook dus omdat het gelukt was!
Deze vulling is erg simpel en ook heerlijk in een blaadje sla gerold, als schuitje voor bij de borrel, chili-saus erbij en klaar ben je.
Alles kun je in een goede supermarkt kopen, bij twijfel.... indische-winkel!!

INGREDIËNTEN                            
                           

Taogé 100 gr
Rebung (bamboo-shoots)
      1 klein blikje
Knoflook 2 teentjes
Gehakt Kip 300 gr
Peper/Zout
Gedroogde Garnalen 50 gr
Spitskool 1/4
Prei 1/2
Peen 1/2
Olie neutraal
Loempia-vellen (diepvries)

Laat de garnalen in warm water weken in een kopje.

Was en snij eerst de groenten in reepjes, wortel, prei en spitskool.
Snij de bamboo-shoots (topje van de bamboe) ook in dunne reepjes.
Plet en snij de knoflook fijn en fruit dit aan in 1 eetlepel olie met het kippen-gehakt. Bak het gehakt korrelig maar niet te hard.
Vuur lager en voeg de reepjes wortel toe, blijf roeren, daarna de bamboo-shoots erbij.
Snij de gewelde garnaaltjes fijn, staartje eraf halen en voeg toe.
Voeg de spitskool en prei toe. Blijf roeren/wokken.
Zout en peper naar smaak.

Als laatste de gewassen taugé er door roeren.
Proef, ik zelf doe er meestal 1 theelepel kippen-bouillonpoeder bij, geeft een vollere smaak. Maak het niet te zoutig.
Laat de vulling afkoelen.
Neem de loempia-vellen uit de vriezer.
Maak een theedoek nat en leg de vellen die je nodig denkt te hebben in de vochtige theedoek. Drogen ze niet uit en ontdooien gaat vanzelf.
Pureer of maal de vulling die je nodig denkt te hebben voor de zachte loempia's.

Neem een loempia vel en leg die met de punt naar je toe op het werkvlak. Bestrijk de randen met water.
Leg de vulling in het midden van het vel en rol op. Na 1 slag de zijkanten (eerst bestrijken met wat water) in klappen en verder rollen. Druk goed aan.

Als alles opgerold is, de loempia's tot gebruik in de koelkast bewaren.
Bak de loempia's in de frituurpan of in een koekenpan met olie krokant en bruin en laat uitlekken op keukenpapier.
Geef er kant en klare chili-saus bij (mild, denk aan het verbranden van de tong!) of een schaaltje ketjap met een scheutje citroensap.

Ik hoop dat alles lukt en U er net zo van geniet als ik.
Een dezer dagen geef ik u het recept voor zelfgemaakte sausjes, aangezien dit al bewerkelijk is, is een saus uit flesje ook heerlijk hierbij.
Eet smakelijk en de groeten van Inez.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten