dinsdag 22 april 2014

TOMATENSOEP en LENTESOEP.

Tomatensoep met crême fraiche en gekookte aardappelblokjes.
Hier haal je zeker 6 koppen soep uit. Vries de rest van de afgekoelde soep in, in porties.

BOODSCHAPPEN:

1 pot Soepstarter Tomaat
1 zakje Soepgroenten/ Tuinkruiden
1 Bakje kant en klare Runderballetjes
1 Grote Aardappel in blokjes gesneden
Crême-fraiche of flinke scheut slagroom
1 theelepel Palmsuiker of gewone suiker

Weekend of genoeg van het uitgebreide koken hier dan toch een gezonde maaltijdsoep.
Vuur aan. Neem de soeppan en voeg de inhoud van de soepstarter toe met 2 a 3 potten water en 1 theelepel Palmsuiker. Breng dit aan de kook.
Doe dan de soepgroenten erbij. Ik heb in dit geval de Tuinkruiden genomen, maar je kunt zelf kiezen welke soepgroenten je neemt. Hangt ook weer af of je nog voorraad in de vriezer hebt.
Schil de aardappel, snij hem in blokjes en voeg toe.
Dit keer echt voor het gemak, heb ik het bakje kant en klare runder balletjes uit de vriezer gepakt. Meestal gebruik ik hiervoor 1/3 deel. De rest is voor andere soep of als ik plotseling visite krijg. Dan warm ik dit snel op en is snel klaar met bijv. een mosterd sausje of chili sausje.
Ik snij de balletjes dan in vieren en voeg ze ook bij de soep. Geen vieze vingers, we gaan voor het gemak.
Dit alles bij elkaar nog 15 minuten door laten pruttelen op een zacht vuurtje.
Je kunt nu de hele pan met de staafmixer fijn malen, maar ook per kop.
In de soepkom doe je er nog een dot crême fraiche of een scheutje slagroom bij.
Je kunt hier ook brood bij serveren, die je insmeert met olijfolie, even onder de grill en insmeren met een teentje knoflook of knoflook mayonaise. Dopen en eet smakelijk!



LENTESOEP

Dit recept heb ik gekregen van mijn vriendin (diëtiste), alleen ik heb het recept een beetje veranderd en i.p.v. halfvolle melk gebruik ik 1/2 dl slagroom. Want juist de mensen waar ik de recepten voor schrijf hebben extra cal. nodig. Dit is een snel soepje voor 2 personen.
Dit soepje kun je aanvullen met extra aardappel of n sneetje brood.

BOODSCHAPPEN
1 Bosje lenteuitjes of bosuitjes
1 Kleine aardappel
1 Mespunt kerriepoeder
1/2 eetl. vloeibare margarine
2 dl Groentebouillon
1/2 dl Slagroom

Maak de lente uitjes schoon en snijd ze in ringen. Houd een lepel ringetjes achter voor de garnering.
Schil de aardappel en snijd hem in kleine blokjes.
Fruit de lente ui met de kerrie in de margarine zacht.
Voeg de aardappelblokjes en de groentebouillon toe en breng dit aan de kook.
Kook de soep 10 minuten.
Pureer de soep met een staafmixer of inde keukenmachine.
Breng de soep weer aan de kook en voeg de slagroom toe/ eventueel kookroom!
Strooi er de achtergehouden ringetjes ui over.
Druppel er ter garnering wat peterselie-olie over in het andere kommetje.

Eet smakelijk en de groeten van Inez.















Geen opmerkingen:

Een reactie posten