donderdag 8 mei 2014

AUBERGINE en TOMAAT uit de oven met milde KIP CURRY.

Zelf ben ik gek op aubergines, courgettes,tomaten, uien en knoflook.
Een ratatouille is er zo van gemaakt met een heerlijke kruidenolie en kan overal bij. Bij het avondeten of lekker op de boterham.
Dit keer in de oven met kippen dijen en een lemon curry saus. Je kunt verschillende pasta s  in de supermarkt kopen, maar deze kant en klare lemon curry saus is zacht, romig en niet te pittig. Heerlijk bij kip, varkensvlees en o.a. peultjes, paprika, uien, jonge maiskolfjes, prei, kool enz.
Snel en makkelijk met bijvoorbeeld aardappelpuree, brood. ( en apart kun je er natuurlijk rijst of pasta bij maken voor degene zonder slikproblemen.)
Je zult het zien, bij mij vulde de keuken zich meteen met heerlijke geuren en dat was erg welkom want buiten regent het en binnen donker. Kaarsjes aan en je hebt een super sfeer.
Geef daarna een lekkere fruitsalade als toetje of een shake met gemalen fruit en wat opgeklopte slagroom.
Ik woon in Breda en heb hier de Food Markt van de Jumbo waar ik vaak mijn boodschappen doe en waar ik sausjes, mixen en oliën vandaan tover. Nu is dit nog voorlopig de enige grote supermarkt in Nederland, maar als je wel een Jumbo in de buurt hebt kun je daar misschien vragen of ze de koksproducten voor je kunnen regelen.

BOODSCHAPPEN

1 Aubergine
2 grote Tomaten
zout en peper
1 flesje kruidenolie Knoflook/Basilicum ( FM Jumbo)
4 Kippen dijen
roomboter
1 rode Paprika in stukjes
1 Ui in ringen gesneden
Half bakje Lemon Curd ( FM Jumbo



De aubergine en de tomaat wassen en in plakken van een halve cm snijden. Oven voorverwarmen op 200gr.
In een ovenschaal de groenten met peper en zout bestrooien, de kruidenolie erover sprenkelen en in de oven plaatsen.Na een kwartier de plakken draaien en er eventueel wat olie en vocht uit de schaal over druppelen.
Als de groenten zacht zijn, dit duurt ongeveer 30 min, uit de oven in een schaal doen en warm houden.
In een andere pan roomboter bruin laten worden en de kip aanbraden. Vuur lager, zout en peper erover en in een half uurtje gaar laten worden.
Na een half uur de gesneden paprika en de uien er bij doen en alles nog even bakken op iets hoger vuur.
Half bakje Lemon Curd erbij en wat water zodat je een sausje krijgt.
Dit alles nog even door laten sudderen tot de dijtjes zwemmen in het zonnige sausje. Vuur uit deksel op de pan en warm houden.
Ik heb het al gezegd, aardappel puree of iets anders erbij.
De groenten hoef je niet te malen, die zijn zo zacht dat zelfs degene met een haast vloeibare consistentie dit naar binnen kan laten glijden. Alleen de kip moet gemalen worden en maal wat extra saus erbij voor de smaak en romigheid.
Het andere bord behoeft geen uitleg toch?
Toetje heb ik ook al genoemd.
Dan wens ik jullie eet smakelijk en de groeten van Inez















Geen opmerkingen:

Een reactie posten