dinsdag 23 september 2014


AUBERGINE-BLADEREN met KIP.

Nieuwsgierig als ik ben, stap ik ook altijd binnen bij de grote chinese winkel Oriëntal in Breda. En kijk dan vooral naar de smaakmakers en de verse groenten die daar liggen.


Eigenlijk hoort dit recept niet echt hier in deze recepten kolom thuis (want ik moet de gewone pot koken/de dagelijkse kost om jullie te helpen), maar dit gerecht kun je ook gewoon met spinazie of andijvie koken en ik wou het jullie niet onthouden.
De stelen eerst wokken of koken en daarna pas de bladeren. Eigenlijk net zoals je paksoi bereid.
Er zit hier meer smaak bij en het is niet zo waterig. Voordeel hiervan is dat je er ook een stampot van kunt maken, maar dan eerst de stelen eerst 1 minuut koken.
Aardappelen, rijst, wat je maar wilt en vandaag heb ik er kippen dijen bij gegeven.
Alles en iedereen zit weer in het ritme, kinderen naar school, werk en de blaadjes beginnen van de bomen te vallen, HERFST...
En dan krijg ik weer zin in de wat zwaardere gerechten met lekker veel sauzen en roomboter.
Kaarsen op tafel, rode wijn, houtblok op t vuur. Lekker de sfeer binnenhalen en je dikker aankleden.
Deze groenten had ik nog nooit gezien, er zaten zelfs bloemen aan! Die kon je ook eten vertelde de chinese vrouw net als de bloemen van de courgette. Wel goed wassen/zand!
Zoveel smaakmakers in die winkel en weet je het even niet, dan staan ze daar altijd klaar om je uitleg te geven of je iets te laten proeven.
Wat is dit? Hoe bereid ik het het? Waar smaakt het naar? Super gewoon.
Eerst heb ik een stukje geproefd van de steel (rauw) en ja...net als spinazie en andijvie.
Loop eens naar/door de toko of chinese winkel en laat je verassen.

INGREDIËNTEN                              

Kippen dijen 4 st.
Paprikapoeder
Peper en Zout
Aubergine bladeren 1 pond of
        600 gr Spinazie vers
Tomaat 1
Ui 1
Roomboter
Aardappelen of rijst
1/4 blokje bouillon

Smeer de kippen dijen in met peper, zout en paprikapoeder.
Doe een flinke klont boter in de pan en bak de dijen rondom bruin.
Vuur lager, een scheutje water erbij en laat dit met het deksel op de pan in ongeveer 45 minuten lekker zacht en gaar worden.
Bereid de gekookte aardappelen of aardappelpuree of de rijst.
Was de groenten goed. Snij de stelen in stukken van ongeveer 5 cm en hou de bladeren apart. Snij deze ook in stukken.
Schil, snij de ui, was de tomaat en snij die in vieren.


Neem een ruime pan, doe daar een klont roomboter in- wacht tot het goed heet is, maar niet bruin-  en roerbak de stelen tot die iets glazig zijn.
Voeg ui en tomaat toe, blijf goed roeren op hoog vuur. Als laatste de bladeren er door roeren.
Voeg er dan het stukje bouillon blokje aan toe en peper en zout naar smaak.
Proeven, proeven is mijn motto. Vandaar dat de meeste koks ietwat gezet zijn en vooral balans is het volgende toverwoord.
Maak de borden op. Kip en groenten apart malen/pureren en soigneer het bord.
Schep het andere bord ook op en ik zou zeggen: Eet smakelijk en de groeten van Inez.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten