donderdag 25 september 2014

GESMOORDE KOMKOMMER met PETERSELIE en GEGRATINEERDE KOOLVIS.

Komkommer....heerlijk koud, zo uit het vuistje/gemalen of in een salade, maar nu gesmoord.
Zacht en ik vind het zelf lekker om te combineren met vis.
Kinderen zijn er gek op en voor babies is het lekker zacht en ietwat zoetig qua smaak.
Iedere dag ben ik met eten bezig, is het niet op mijn werk dan is het thuis en ik probeer zo smakelijk en voedzaam te koken en jullie een beetje in mijn leven te laten.
Gisteren iemand gesproken die 3 maanden geleden een hersen-bloeding had gehad. Bang in het leven stond, alleenstaand, bang zich te verslikken, want alles werkte niet zo goed meer als voorheen.
Hij liep gelukkig al bij de diëtiste en nog steeds voor controle in het ziekenhuis.
"Kijk eens op mijn site"zei ik en gaf hem mijn kaartje.
En vandaag belde hij me op. Was blij met de suggesties en ideeën die ik gaf, maar vooral mijn krabbels iedere keer en mijn verhaal aan het begin van de site (hoe en waarom), had hem overrompeld. We waren het samen er over eens dat praktijk veel meer uithaalde dan theorie.
Deze man is alleenstaand en waarschijnlijk ook eenzaam en als ik hem het gevoel kan geven dat hij niet alleen staat in het leven in deze moeilijke periode voor hem, dan geeft het mij een extra push om hiermee door te gaan,
Mijn dag was weer helemaal goed, al help ik er maar een of twee personen mee.

INGREDIËNTEN                                

Aardappelen 2 pers.
1 1/2 komkommer
Roomboter
Peterselie
Zout en Peper
Kookroom
Koolvis diepvries 2 st.
Ui 1
Tomaat 1
Mozarella 1 bolletje
Italiaanse kruiden 1 tl.
Suiker snufje
Yoghurt 1 eetl.

Haal de vis van te voren uit de diepvries en laat ontdooien.
Maak de aardappelpuree of aardappelen klaar zoals je hem wilt hebben.
Was, schil (in repen/tijgerprint) de komkommer. Haal de top en onderkant eraf en snij hem in de lengte doormidden.
Haal met een theelepel de zaadlijsten eruit en snij de komkommer in schuine stukken van een halve centimeter.


Neem een ruime pan en smelt 1 eetlepel boter erin. Roerbak de komkommer hier ongeveer 5 minuten in totdat deze glazig is maar niet slap.
Kruid het met peper en zout en doe de peterselie erbij. Proef en voeg als laatste een scheut kookroom erdoor.
Peper en zout de vis en doe deze in een beboterd ovenschaaltje.


Pureer de ui en tomaat tezamen. Meng in een schaaltje de ui, tomaat, de mozarella in stukjes gesneden, suiker, yoghurt en de italiaanse kruiden. Proef en voeg eventueel zout en peper toe.
Smeer dit mengsel over de vis heen en zet de schaal in een voorverwarmde op op 200 gr. ongeveer 30 minuten tot de vis gaar en zacht is. Laat hem niet te droog worden, op het bord moet het goed te prakken zijn!
Pureer 1 portie komkommer en eventueel de vis ( deze is goed te prakken, maar als dit fijner moet doe er dan nog wat gesmolten roomboter door en pureer) maak het bord op.
Andere bord ook en geef er wat gesmolten boter in een schaaltje bij.
Eet smakelijk en de groeten van Inez.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten