donderdag 4 september 2014

GESMOORDE SPERZIEBONEN (TOEMIS) en RUNDVLEES met een indische draai.

Vandaag zin in rijst en aangezien wederhelft geen rijst kan hebben (kauw en slikproblemen) heb ik voor hem aardappel puree erbij gemaakt.
Met mijn indische roots blijf ik kijken naar wat ik nog meer kan doen met groenten en vlees.
Bergen sperziebonen en zowel het vlees als de sperziebonen kunnen makkelijk gepureerd worden.
Dit boontje gerecht is ook te bereiden met o.a. chinese kool, paksoi, spinazie, kijk dan wel naar de bereidingstijd wat de groenten betreft. Korter 5 à 7 minuten maar.
En wat het vlees betreft, ik maak altijd voldoende voor in de vriezer. Dat heb ik dus dit keer ook gebruikt.
Wat gepureerde kruiden erdoor en je hebt een soort rendang.
Desgewenst kun je in beide gerechten sambal oelek of verse gesneden peper toevoegen.
Ikzelf zet altijd een potje sambal op tafel zodat een ieder die het wil naar smaak wat kan toevoegen.
Kinderen, ouderen en zieken daar kun je rekening mee houden toch?

INGREDIËNTEN (sperziebonen)

Sperziebonen 1 pond
Ui 1
Knoflooktenen 2
Zonnebloem olie 1 eetl.
Trassi (garnalen extract) 1 tl.
Djahé (gemberpoeder) 1 tl.
Ketjap manis 3 eetl.
Zout naar smaak
Suiker 1 tl.

Was de sperziebonen, haal de uiteinden ervan af en breek of snij ze doormidden.
Pel ui en knoflookteentjes en snipper deze fijn.
Doe de olie in een pan en roerbak de ui, knoflookteentjes en de trassi ongeveer 3 minuten.
Daarna de gember, ketjap en de boontjes erbij doen. Schenk er ongeveer 1 deciliter water bij.
Breng dit aan de kook en laat op zacht vuur ongeveer 10 à 15 minuten gaar worden met deksel op de pan.
Breng op smaak met eventueel zout en de suiker.

INGREDIËNTEN rundvlees                                        

Rundvlees of restjes gaar vlees 400 gr.
Knoflook 2 teentjes
Ui 2
Djahé (gember) 1 tl.
Koriander 1 tl.
Kurkuma (geelwortel) 1 tl.
Kaneel 1/2 tl.
Kokosmelk
Zout snufje
Zonnebloem olie 1 eetl.

Alle kruiden behalve het vlees pureren of fijn wrijven.
Fruit dit alles in de zonnebloem olie aan in 3 minuten.
Doe de restjes vlees erbij, ik heb mijn suddervlees genomen en schenk er naar smaak kokosmelk bij. Het moet niet overheersen!
Goed roeren, moet er nog zout bij?
Laat de smaken goed intrekken in ongeveer 10 minuten sudderen.
Maak de aardappel puree en/of de rijst.
Geef hier eventueel een frisse komkommer salade bij. Dit kan ook heel goed gepureerd worden, fris en lekker.


Maal van ieder van de gerechten een portie en dien de borden op.
Slamat makan en de groeten van Inez.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten