dinsdag 16 september 2014

EENPANS-GERECHT met SPERZIEBONEN en GEHAKTBALLETJES.

Bij de Kinderboerderij (de moestuin), de nèt geplukte sperziebonen gehaald. En omdat het vandaag nog zo heerlijk weer is, en waarschijnlijk de hele week, wil ik niet zo lang in de keuken staan.
Vandaag alles in één pan, een zakje kruidenmix (boemboe) erdoor en je bent zo klaar.
Ik heb er aardappelblokjes bij gekookt. Die kun je er apart bij geven, maar op t laatst erdoor zit alles in een pan.
Voor degene die alles gemalen moet hebben, vind ik het geen mooi gezicht als alles door elkaar opgediend wordt. En in dit geval zie ik een bruin/groene massa voor mijn ogen en dat wil ik echt niet. Het oog doet ook mee.
Een lekker kruidig potje dus.
Het gehakt heb ik alleen met peper,zout en wat nootmuskaat aangemaakt. De smaken van de kruidige saus trekken er als het goed is, er volledig in.

INGREDIËNTEN                          

Sperziebonen 400 gr.
Boemboe Rendang 1 zakje
Gemengd Gehakt 300 gr.
Zout en Peper
Nootmuskaat
Roomboter
Aardappelen 2 grote
Cocoscream Blok 1 cm

De sperziebonen schoonmaken/ topje en onderkant eraf, wassen en in stukjes snijden of breken.
Meng het gehakt in een schaal met peper, zout en nootmuskaat.
Draai er balletjes van ter grootte van een walnoot.
Braad de balletjes om en om bruin en doe de sperziebonen er dan bij. Roer goed om en doe het zakje kruiden/boemboe erbij.
Giet er wat water bij, zoveel dat net alles onderstaat. Roer alles goed om en laat dit ongeveer 15 minuten op een laag pitje doorsudderen. Het water verdampt dan een beetje en alles wordt gaar.
Om het gerecht af te maken doe ik er altijd 1 cm cocoscrème erdoor. Je kunt natuurlijk altijd cocosmelk nemen, maar dit heb ik altijd standaard in mijn koelkast en het geeft nèt dat extra fluweelzachte smaakje.
Aardappelen schillen, wassen en in blokjes snijden en apart in een pannetje gaarkoken.
Maak je echt één pan dan kun je de blokjes samen met de sperziebonen erin doen!
Proef het pannetje, zout genoeg?


Ik heb een paar balletjes eruit gevist en dit apart gepureerd, zo ook met de sperziebonen gedaan en heb de aardappelblokjes erbij geserveerd.
Andere bord opmaken en wat extra saus in een kommetje op tafel erbij gegeven.
Eet smakelijk en de groeten van Inez.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten