donderdag 2 juli 2015

GEBRADEN BEENHAM met mosterd, RODE BIETJES en GEBAKKEN AARDAPPELTJES.

Meestal vind ik fruit door mijn eten en meestal bedoel ik fruit op/of bij mijn vlees niet zo lekker.
Maar buurvrouw kwam me heerlijke wilde perzikken brengen (die zijn zo heerlijk zoet en sappig) en die heb ik door de bietjes gedaan. Erg lekker!
En ik heb een beenhammetje gehaald, daar doen we zeker 2 dagen mee en van de rest maak ik een salade. Met dit weer "super cool".
Het lijkt altijd heel wat zo'n braadstuk, maar het meeste werk doet de oven.
Per 100 gram reken ik meestal 10 minuten oventijd/ 180 graden. Wel eerst even om en om in de boter aanbraden voor de kleur en de smaak!
En, ach ik ben toch bezig (of juist niet), de rode bietjes kant en klaar gesneden gekocht. Krieltjes erbij en we gaan buiten eten. Zon schijnt volop, niet te lang in de keuken staan en hup naar buiten.....

INGREDIËNTEN                                          

Bietjes gesneden 350 gr.
Ui 1
Azijn
Boter
Peper/Zout
Wilde Perzik 1/ of 1 appel
Beenham 500 gr.
Mosterd
Krieltjes 2 pers.
Olijfolie

Droog de ham af met keukenpapier en smeer hem dik in met mosterd en laat even staan.

In de tussentijd de krieltjes wassen en eventueel in kleine stukjes bijsnijden zodat gelijke stukken ontstaan voor gaarheid.
Kook de krieltjes ongeveer 10 minuten, giet af en laat ze afkoelen.
Verwarm de oven voor op 180 graden en braad de beenham aan in wat olijfolie om en om. Neem een vuurvaste schaal en leg de beenham daarna in de schaal. Zet in de oven ongeveer 50 minuten. (mijn beenham woog ongeveer 500 gram). Is de ham gaar laat hem dat 10 minuten rusten onder foliepapier. Trekken de sappen er goed in.

Smelt in een pan een paar klontjes boter, snipper het uitjes en fruit het even aan. Leg dan de bietjes erop en de geschilde wilde perzik in stukjes.
Roer af en toe en voeg zout, peper en azijn naar smaak toe. Proef!
Verwarm dit alles op laag vuur en hou warm.
Bak de afgekoelde krieltjes bruin in de boter, bestrooi met wat zout.
De aardappelen moeten geprakt kunnen worden, dus bak ze niet te hard.
Maal 1 portie van de beenham fijn en besprenkel dit met wat jus uit de ovenschaal.
Pureer eventueel de bietjes ook, mochten de uitjes nog te hard zijn.
Schep lekker de borden op, Chablisje erbij en geniet van het eten buiten.

Eet smakelijk en de groeten van Inez.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten